India behoort tot de landen met sterk groeiende populatie mensen met overgewicht en diabetes. Beroemdheden worden in reclame ingezet om producten met veel suiker, vet en zout aan te prijzen en er zijn geen verplichte declaraties van zout, suiker en ver op de etiketten van levens- en genotmiddelen. Kritische beleidsmakers willen adverteerders de voet dwars te zetten door zulke beroemdheden vaker persoonlijk aansprakelijk te stellen en te beboeten met bedrag van €15.000 voor de eerste keer overtreding. Ook moeten er wettelijke regels komen die fabrikanten verplichten om de hoeveelheden zout, suiker, vezels, vitamines en cholesterol op de verpakking te vermelden.
FoodNavigator Asia - Think tank: Ban celebrities from plugging high-sugar, high-salt foods
Lees ook
-
20
+Wat ‘natuurlijk’ mag heten, moet wettelijk worden vastgelegd 25 feb 2021
-
0
+Meer vraag naar duurzaamheid en meer wantrouwen over claims 10 okt 2018
-
27
+Het voedseletiket als leidraad 26 jan 2017
- 15 Mars raadt aan bepaalde producten niet dagelijks te eten 18 apr 2016
-
6
+Voedingsclaims; wat mag wel en wat niet? 14 okt 2015
- 7 Onderzoek toont aan: foodwatch’ etikettenplan kan beter 25 jan 2015
- 4 Consument weet nauwelijks iets over herkomst eten 9 jul 2014
-
7
+Waarom wassen Amerikanen hun eieren? 28 nov 2013
- 0 Strandtenten gedijen goed aan de Nederlandse kust 23 sep 2013
- 4 EFSA laat verkopen probiotische drankjes flink dalen 29 jan 2013