In Europa bereikt prijsvechter Lidl langzaam maar zeker de grenzen van zijn groei. Amerika, dat wordt gezien als de grootste consumentenmarkt ter wereld, lonkt. In een interview met de Duitse zakenkrant Handelsblatt onderstreept Lidl-ceo Sven Seidel de ambitie om begin 2018 de eerste Lidl-winkels te openen in Amerika, meldt het FD.

Het is niet de eerste keer dat Lidl deze ambitie heeft. In 2014 stelde de discounter de toetreding tot de Amerikaanse markt nog uit. De sindsdien aangetreden topman Seidel beschouwt de VS als een strategische markt. Hier kan Lidl opnieuw de strijd aan gaan met zijn grootste concurrent, Aldi. Aldi is al 40 jaar actief in de VS en heeft daar inmiddels 1.400 winkels. De jaaromzet van Aldi, inclusief de Amerikaanse winkels, bedraagt zo'n €72 miljard. Lidl zet daar een wereldwijde omzet van €62,7 miljard tegenover, aldus Handelsblatt.

Voor de toetreding tot de Amerikaanse markt heeft Lidl ongeveer 200 miljoen euro uitgetrokken. Voor Seidel is het "absolute prioriteit". Hij zette al ongeveer 200 medewerkers in Virginia aan het werk om de geplande opening van 50 winkels over bijna 2 jaar voor te bereiden.
Het Financieele Dagblad - 'Eerste Amerikaanse Lidl-winkels in 2018'
Reageer
  • Deel
Druk af