Ook van het Britse hooggerechtshof heeft Nestlé ongelijk gekregen in de langslepende juridische strijd over de vorm van de Kitkatreep. Al in 2010 probeerde Nestlé het merkenrecht op de Kitkat met z'n 4 deelreepjes te verwerven, om te verhinderen dat andere chocoladefabrikanten namaak-KitKats op de markt zouden kunnen brengen. Met name concurrent Cadbury verzet zich hevig tegen het voornemen.

De rechtsgang culmineerde deze week in Groot-Brittannië, nadat het Europese Hof van Justitie dit najaar Nestlé's verzoek had terugverwezen naar de Britse rechter. Het hooggerechtshof oordeelde woensdag dat Nestlé de vorm van de KitKat niet als een verkoopargument had gepromoot en de KitKat in een ondoorzichtige verpakking - die het ontwerp niet kenbaar maakt - op de markt had gebracht. De vorm is dus niet patenteerbaar.

Volgens merkenrechtjurist Sharon Daboul is de beslissing van het hooggerechtshof een 'gezond verstand-besluit'. "De vraag is of een consument die ook zonder het logo en de verpakking naar de 4-vingerige reep kijkt meteen weet dat het een KitKat is. Consumenten zullen eerder beïnvloed worden door een merknaam en de verpakking van een product dan door alleen de vorm die het heeft, dus de drempel om een vorm als een merkrecht vast te leggen is hoog. Maar het is niet onmogelijk - zo zijn bijvoorbeeld de vorm van Toblerone chocola en Nestlé's Walnut Whip allebei op die manier beschermd. [..] Zou de KitKat-vorm geregistreerd worden, dan zou Nestlé een waardevol monopolie en concurrentievoordeel hebben verworven ten opzichte van andere zoetwarenfabrikanten. Dat is een van de redenen dat Cadbury er zo fel op tegen was."
The Guardian - Nestlé loses high court battle to trademark shape of KitKat
Reageer
  • Deel
Druk af