Wetenschappers van het Food and Brand Lab van de Cornell University keken of er verschil zit in het koopgedrag van mensen door wat ze eten vlak voor ze de winkel ingaan. Ze deden drie experimenten.

Appel beter dan koek
Bij het eerste gaven de onderzoekers 120 mensen bij de ingang van de supermarkt een stuk appel, een koekje of niets. Bij het afrekenen keken ze naar het aantal groente- en fruitsoorten dat ze kochten. Hiermee corrigeerden ze voor de gezinsgrootte. De groep die een stuk appel op at nam gemiddeld 28% meer groente- en fruitsoorten mee dan de koekjeseters en 25% meer dan de groep die niks kreeg.

Bij het tweede experiment lieten ze 56 mensen online winkelen. Ze moesten voor 20 producten kiezen uit een gezonde en een minder gezonde optie. Vooraf kreeg de helft een stuk appel of een koek. Ook bij dit experimenten bleken appeleters een voorkeur te hebben voor gezonde voeding.

Zelfs placebo werkt
Appel is natuurlijk geen wondermiddel en het stukje dat de deelnemers kregen was bovendien niet genoeg om hun honger te stillen. Daarom deden de onderzoekers nog een derde experiment om aan te tonen dat de mindset waarin het stukje appel je brengt bepalend is voor het koopgedrag.

Voor dit laatste experiment kregen proefpersonen vooraf aan een virtuele shopronde dezelfde chocolademelk te drinken. De chocolademelk werd aan een deel van de groep als gezond gepresenteerd. Voor een ander deel werd melk als 'rijk en heerlijk' neergezet. Ook bij deze test bleek dat de eerste groep die ‘gezonde chocolademelk’ had gedronken vaker voor gezonde producten koos.

Ook al is er dus sprake van een placebo-effect, wie zojuist iets gezonds heeft gegeten, maakt gezondere aankoopkeuzes. Anar Tal, auteur van het onderzoek, zegt op TIME: “Het nemen van een gezonde snack voordat je gaat winkelen- zolang het iets is wat je zelf als echt als gezond tussendoortje ziet- kan je keuzes positief beïnvloeden.” De onderzoekers raden supermarkten daarom aan om stukjes fruit of groente uit te delen.
Dat is misschien ook maar beter dan 'gezonde' chocolademelk. Voor je het weet gaan mensen hun keuzen baseren op flauwekul waar ze gegarandeerd de weg in kwijt zullen raken.

Het onderzoek is gepubliceerd in Psychology & Marketing.

Fotocredits: 'd2536-1', U.S. Department of Agriculture
Dit artikel afdrukken