Aldi en Lidl zijn gaan stunten onder de bodemprijs voor melk van 42 cent. De andere supers volgen, zodat de bodemprijs nu op 39 cent ligt.
Jaap Bastmeijer van prijsstunter Nettorama zegt: "de tranen schieten je in de ogen als je ziet tegen welke prijs melk nu in de winkel staat, maar ook wij zullen wel mee moeten met deze prijsverlaging".
De kostprijs voor een liter melk in Europa ligt op ca. 44 eurocent. Geen wonder dus dat niet alleen Bastmeijer maar ook de boeren - al veel langer - de tranen in de ogen schoten. Omdat wij met onze portemonnee stemmen, moeten de beesten naar binnen, in grote productiestallen. Dat gaat niet meer in ons land.
Zo net op de rand van de lente: zou het nog lang duren voor de laatste koe uit ons landschap is verdwenen?
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
En het schijnt nog zinloos te zijn ook. Supermarktdeskundige Gerard Rutte verklaarde in de NRC van gisteravond dat de prijsverlagingen geen enkel doel dienen: 'Die hebben we in 1996 ook gehad. Dat heeft destijds miljoenen gekost en consumenten zijn er geen druppel meer om gaan drinken'.
Het lijkt op een spel waarbij de spelers niet denken aan de effecten die ze in een breder kader aanrichten. De ijdelheid van de marketeer-tovenaarsleerling?
Huilend de lente in, de supermarkten maken alles kapot waar meerdere generaties keihard voor gewerkt hebben. Wij moeten ons als consumenten diep schamen dat wij vatbaar zijn voor zulke minimale prijsverschillen. Producten verdienen een eerlijke prijs.