imageDe vraag is dus: zou de klant weten wat niemand weet? Wat is 'duurzaam'?

Supermarkten doen in de ogen van hun klant veel aan maatschappelijk verantwoord ondernemen. Dat blijkt uit een onderzoek van EFMI Business School. EFMI ondervroeg 1500 klanten om hun supermarkt te beoordelen op vijf maatschappelijke aspecten, meldt dagblad Trouw. Van de ondervraagde supermarktklanten vindt 78 procent dat hun winkel ‘goed voor de mens’ is, onder andere door het aanbod van gezonde, veilige producten en de voorlichting daarover. Deze hoge score van supermarkten is opmerkelijk omdat dit jaar uit onderzoek van Intomart GfK bleek dat consumenten vaak nauwelijks weten wat ze onder duurzaamheid moeten verstaan. Consumenten
Scharrelvlees en duurzaam gevangen vis worden bijvoorbeeld niet door supermarkten in grote hoeveelheden aangeboden. Toch vindt 68 procent van de boodschappers dat hun supermarkt ‘goed voor dieren’ is en dus oog voor duurzaamheid heeft. ‘Duurzaamheid is voor veel consumenten een abstract begrip. Door bijvoorbeeld te wijzen op de verkoop van scharreleieren en andere zaken hebben we duurzaamheid tastbaar gemaakt voor de ondervraagden’, licht Marcel van Aalst, EFMI-onderzoeksdirecteur, toe. ‘Maar je moet ook de consument niet onderschatten: die wordt steeds kritischer.’

Jumbo
De meest duurzame supermarktformules zijn volgens de consument servicediscounters als Jumbo en Supercoop. Deze worden op de voet gevolgd door Albert Heijn, Super de Boer en Plus. Het slechtst scoren discounters als Aldi en Lidl.

Leveranciers
Het minst tevreden zijn de consumenten over hoe supermarkten omgaan met leveranciers. Toch is nog 60 procent van de ondervraagden tevreden over het aanbod van fair trade- en streekproducten. Andere punten waarop de Nederlandse supermarkten bovengemiddeld scoren zijn ‘goed voor de gemeenschap’ en ’goed voor medewerkers’. Het onderzoek wordt donderdag gepubliceerd door het CBL. Het is het eerste maatschappelijk kompas ontwikkeld door de EFMI Business School.


bron: distrifood
Dit artikel afdrukken