Annechien ten Have kocht kipsaté van Albert Heijn. Het product heeft zo'n blauw Vinkje. Dat betekent niet OK, maar slechts 'minder af te raden dan vergelijkbare producten in dezelfde categorie'.
Meneer @AH Kip-saté met vrije uitloop #eieren?? Hoe zit het met de 26% kippenvlees? Ook vrije uitloop? Of?? #dtv #AH pic.twitter.com/XNFZbvTsTc
— Annechien ten Have (@PiggyPower1) March 20, 2016
Koop je kipsaté, dan koop je vlees. Deze blijkt echter gemaakt van eieren met vrije uitloop. Hoe dat kan is een klein wonder, want in de saté zit 0,7% 'vrije uitloop eigeel'. Toch zit er 26% echt kippenvlees in. Dat komt vrijwel zeker niet van kippen die genoten van de buitenlucht. Mochten we ons vergissen, dan komt AH dat vandaag vast wel vertellen.
Toch suggereert de verpakking een maatschappelijk correcte kipsaté, die je net wat minder op details lettende buren ten onrechte opgelucht zullen eten. Het Vinkje draagt daar nog eens extra aan bij.
Vind jij dat OK?
Zo nee, dan verwachten we dat AH het product deze week nog uit de schappen haalt en de verpakking aanpast.
Wij gaan alvast op zoek naar de volgende case. Help ons mee en zend je vondsten naar redactie@foodlog.nl.
Is het OK om op een product met 0,7% eigeel en 26% binnenkip met grote letters 'VRIJE UITLOOP' op te zetten?
— foodlog.nl (@foodlog_nl) March 22, 2016
Fotocredits: Annechien ten Have
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
#14 Mevrouw Hertzberger, dat u uzelf misleidt door te denken dat er "niets misleidends" is aan een in fullcolour geprinte marketingfabel, moet u zelf weten. Maar in combinatie met de calimero-opmerking over het "neersabelen van Albert Heijn" rijdt u wel in de berm van de realiteit. Virtuoos omzeilt u de vraag waarom er een nauwelijks aanwezig ingrediënt zo duidelijk suggestief gebruikt wordt. U heeft het liever over de gebruikte kip. AH kiest bijvoorbeeld voor de bekende kwaliteit van de Thaise kip. Mochten wij hieraan twijfelen, dan lopen we zo'n stal binnen of bellen een kippenboer aldaar om effe te checken. U noemt ook nog de biologische gerookte kipsalade, met rookaroma, zoals de declaratie vermeldt. U werkt willens en wetens mee aan zo'n marketing zeepbel. Of wordt de "Nieuwe Albert Heijn kip" per ongeluk driemaal door u genoemd? Wat wordt er trouwens met die kip bedoeld? Dit geurt naar de al eerder genoemde "boeren" en "ambachtelijke" aanduiding en daar zou ik "duurzaam" nog graag aan toe willen voegen.
Annechien, biologische kippen hebben met z'n tienen 1 m2 binnenruimte, maar ook 4 m2 per kip buitenruimte.
Vandaag kreeg ik een antwoord van AH via Twitter op mijn vraag over de kip saté salade.
In de eerste plaats compliment dat er een antwoord komt! Maar dan..........
Het antwoord van AH luidt als volgt:
"De kip is afkomstig uit Thailand. Deze kippen worden binnen gehouden, krijgen wel daglicht en hebben 2 m2 loopruimte per kip".
Mijn antwoord aan AH: "Dank voor uw bericht. Maar 2 m2 per kip lijkt me wel ruim. Tip: je moet dit wel even nagaan, want er klopt iets niet, vermoed ik".
Op Twitter kwam al snel het antwoord van pluimveehouders dat dit echt niet kan kloppen. Zelfs biologische kippen zitten met 10 op een m2!
Van AH tot nu toe geen antwoord. Waarschijnlijk moeten ze nog naar Thailand bellen om te vragen hoe het echt zit.
Nog een opdrachtje voor Simone Hertzberger om dit probleempje in goede banen te leiden.
Marketing mensen begrijpen niet hoe het werkt en de consumentencommunicatie is niet op orde.
Wat vind jij Simone?
De twittervote (zie onder het stukje) is duidelijk: 3/4 vindt het niet kunnen.
Ik snap de gedachtegang en ben het ook deels met je eens. Ik zie wel wat praktische invulproblemen: ik maak nu Saks Tuinkruiden. Weet je wat het percentage kruiden is?
Ik vind de verpakking van een een willekeurige vruchtenyoghurt met levensgrote sinaasappel/aardbeien erop met een percentage vruchten (stel dat het echt is en geen aroma) van 1% discutabeler.
Maar dan nog vraag ik me af of daar wetgeving de oplossing is of dat boze consumenten beter werken.