Dat meldt vanmorgen Wakker Dier in een persbericht. De twee supers verlaten daarmee het gezamenlijke initiatief van de Nederlandse supermarkten om gezamenlijk met een diervriendelijker gehouden kip te komen. Eerder stapt de grote supermarktonderneming Jumbo al uit de gezamenlijke standaard.

De dierenwelzijnsactivisten schrijven:

Supermarkten MCD en Boon’s Markt gaan plofkipvrij: zij vervangen de plofkip door de diervriendelijkere ‘Betere kip’. Dat laten de supermarkten weten aan Wakker Dier. Dit is hetzelfde dier als de Nieuwe Standaardkip van Jumbo. Het dier krijgt 56% meer leefruimte en groeit 33% langzamer dan de plofkip, bovendien komt er daglicht in de stal. Jumbo introduceerde als eerste deze nieuwe kip en was daarmee de eerste supermarkt die een serieuze stap zette. MCD en Boon’s Markt sluiten zich nu aan. Andere supermarkten willen ook van de plofkip(campagne) af, maar kiezen voor een kip die het amper beter heeft, de flopkip. Daarom is Wakker Dier blij met deze opvallende stap: “De kleine MCD en Boon’s Markt hebben meer lef dan marktleider Albert Heijn en zetten een echte stap voor de kip.”

Concurrentie op waarden
Hoofdredacteur Dick Veerman van Foodlog schreef onlangs in Trouw dat er een nieuwe marktwerking aan het ontstaan is waarin concurrenten elkaar op waarden, in plaats van op prijs alleen beconcurreren. De Nieuwe Standaard voor kip brengt voor een super veel organisatiekosten met zich mee. Wat ze ervoor terugkrijgen is een beter imago en dat helpt hen klanten te trekken en behouden. Ook dat heeft grote waarde voor een bedrijf.

Kip van Overmorgen
Staatssecretaris Dijksma lijkt zich inmiddels ook bewust van het feit dat de minimale waarden waarop de Kip van Morgen zijn gebaseerd door deze nieuwe marktdynamiek achterhaald raken. Zij refereerde aan de Jumbokip als de Kip van Overmorgen die al in de winkels begint te komen.



Fotocredits: de vestiging van Boon's markt aan de Oudegracht in Utrecht, Foodlog Media
Dit artikel afdrukken