MCD en Boon's Markt, twee kleinere supermarktorganisaties, laten de Kip van Morgen voor wat hij is. Zij gaan over op de Nieuwe Standaard die gezet is door Jumbo.
Dat meldt vanmorgen Wakker Dier in een persbericht. De twee supers verlaten daarmee het gezamenlijke initiatief van de Nederlandse supermarkten om gezamenlijk met een diervriendelijker gehouden kip te komen. Eerder stapt de grote supermarktonderneming Jumbo al uit de gezamenlijke standaard.
De dierenwelzijnsactivisten schrijven:
Supermarkten MCD en Boon’s Markt gaan plofkipvrij: zij vervangen de plofkip door de diervriendelijkere ‘Betere kip’. Dat laten de supermarkten weten aan Wakker Dier. Dit is hetzelfde dier als de Nieuwe Standaardkip van Jumbo. Het dier krijgt 56% meer leefruimte en groeit 33% langzamer dan de plofkip, bovendien komt er daglicht in de stal. Jumbo introduceerde als eerste deze nieuwe kip en was daarmee de eerste supermarkt die een serieuze stap zette. MCD en Boon’s Markt sluiten zich nu aan. Andere supermarkten willen ook van de plofkip(campagne) af, maar kiezen voor een kip die het amper beter heeft, de flopkip. Daarom is Wakker Dier blij met deze opvallende stap: “De kleine MCD en Boon’s Markt hebben meer lef dan marktleider Albert Heijn en zetten een echte stap voor de kip.”
Concurrentie op waarden
Hoofdredacteur Dick Veerman van Foodlog schreef onlangs in Trouw dat er een nieuwe marktwerking aan het ontstaan is waarin concurrenten elkaar op waarden, in plaats van op prijs alleen beconcurreren. De Nieuwe Standaard voor kip brengt voor een super veel organisatiekosten met zich mee. Wat ze ervoor terugkrijgen is een beter imago en dat helpt hen klanten te trekken en behouden. Ook dat heeft grote waarde voor een bedrijf.
Kip van Overmorgen
Staatssecretaris Dijksma lijkt zich inmiddels ook bewust van het feit dat de minimale waarden waarop de Kip van Morgen zijn gebaseerd door deze nieuwe marktdynamiek achterhaald raken. Zij refereerde aan de Jumbokip als de Kip van Overmorgen die al in de winkels begint te komen.
Fotocredits: de vestiging van Boon's markt aan de Oudegracht in Utrecht, Foodlog Media
Dit artikel afdrukken
De dierenwelzijnsactivisten schrijven:
Supermarkten MCD en Boon’s Markt gaan plofkipvrij: zij vervangen de plofkip door de diervriendelijkere ‘Betere kip’. Dat laten de supermarkten weten aan Wakker Dier. Dit is hetzelfde dier als de Nieuwe Standaardkip van Jumbo. Het dier krijgt 56% meer leefruimte en groeit 33% langzamer dan de plofkip, bovendien komt er daglicht in de stal. Jumbo introduceerde als eerste deze nieuwe kip en was daarmee de eerste supermarkt die een serieuze stap zette. MCD en Boon’s Markt sluiten zich nu aan. Andere supermarkten willen ook van de plofkip(campagne) af, maar kiezen voor een kip die het amper beter heeft, de flopkip. Daarom is Wakker Dier blij met deze opvallende stap: “De kleine MCD en Boon’s Markt hebben meer lef dan marktleider Albert Heijn en zetten een echte stap voor de kip.”
Concurrentie op waarden
Hoofdredacteur Dick Veerman van Foodlog schreef onlangs in Trouw dat er een nieuwe marktwerking aan het ontstaan is waarin concurrenten elkaar op waarden, in plaats van op prijs alleen beconcurreren. De Nieuwe Standaard voor kip brengt voor een super veel organisatiekosten met zich mee. Wat ze ervoor terugkrijgen is een beter imago en dat helpt hen klanten te trekken en behouden. Ook dat heeft grote waarde voor een bedrijf.
Kip van Overmorgen
Staatssecretaris Dijksma lijkt zich inmiddels ook bewust van het feit dat de minimale waarden waarop de Kip van Morgen zijn gebaseerd door deze nieuwe marktdynamiek achterhaald raken. Zij refereerde aan de Jumbokip als de Kip van Overmorgen die al in de winkels begint te komen.
Dijksma: Er ligt al een Kip van Overmorgen in bepaalde supermarkten. Naar mededinging en verduurzaming kijken we #aodierenwelzijn
— Marieke Hoste (@MariekeHoste) June 23, 2015
Fotocredits: de vestiging van Boon's markt aan de Oudegracht in Utrecht, Foodlog Media
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
De trend is er Dirk. Ook het hoogstaande ambachtelijke Belgische bewustzijn (dat ik heb leren kennen toen ik werkte voor een Belgisch bedrijf) is aan slijtage onderhevig - als die rookworst en hagelslag niet verkocht zouden worden zouden ze niet in de schappen liggen. De oorzaken? Geldbesteding, inkomstendaling, opvoeding, omgeving?
De 'Ardennerham' is ook al geen garantie meer voor ambachtelijke kwaliteit - zoals ik die ken uit de Ardennen. Daar is een ander keurmerk voor nodig.
-Elck denkt zijn uil een valck te zijn-, was het dat Nick? Ja, wij ollanders hebben geen Coucou de Malines braadhen zoals bij Delhaize, maar misschien binnenkort ook bij Appie in het schap? Als ze in Antwerpen bij de AH al rookworst en hagelslag hebben, waarom binnenkort bij ons dan niet de betere kip (van eereergisteren) van Belgie??
Nick, Nederlanders zijn voor Belgen een beetje gek, maar ... hoe bedoel je dat?
Is de kip van overmorgen geen uil?