Met ingang van vandaag kun je bij Jumbo ook je boodschappen via internet bestellen. Je moet ze alleen nog wel zelf gaan ophalen. Maar ook daarbij biedt Jumbo je alle keus.

Als laatste van de grote Nederlandse supermarktketens opent Jumbo dan een webwinkel Jumbo.com, bericht NOS.

Pick Up Points in drie varianten
AH bezorgt tot in de keuken. Jumbo kiest naast een webwinkel en app met een zo groot mogelijke flexibiliteit bewust voor Pick Up Points waar je je boodschappen gaat ophalen. Frits van Eerd, algemeen directeur van Jumbo, zegt daarover op De Levensmiddelenkrant: “We introduceren ze in drie varianten. Zo zijn er afhaalbalies in onze winkels, maar ook verschillende drive-throughs naast bestaande winkels. Op plekken waar nog geen winkel in de buurt is, openen we een beperkt aantal solo Pick Up Points. Bij die laatste twee varianten hoef je niet eens uit de auto te stappen. Onze collega’s zetten de bestelling desgewenst direct in de kofferbak, terwijl de klant afrekent vanuit de autostoel.”

Interessant voor klant én super
Vandaag openen de eerste zes Jumbo afhaalpunten, voor het einde van het jaar moeten het er zo'n 30 zijn. Pick Up points blijken een voor klant én super interessante manier te zijn om boodschappen te doen. Voor de supers is de logistiek veel eenvoudiger dan bij thuisbezorging. Voor de klant is het een 'gemaksconcept' waar hij of zij even snel met de auto langs kan gaan op een moment dat het schikt. Ook andere supers hebben ophaalpunten in hun winkels: Spar (84), Hoogvliet (56), Coop (53) en PLUS (pilot) zijn volop met de uitrol bezig. Albert Heijn heeft op dit moment 29 Pick Up Points en wil dat aantal de komende jaren verder uitbouwen.

'Defensieve stap'
Volgens retaildeskundige Laurens Sloot gaan de supers vooralsnog verlies lijden op hun ophaalpunten. Er moet immers een nieuwe logistiek geregeld worden. Op NOS zegt hij: "Het is een defensieve stap, ze willen geen omzet mislopen." Hij verwacht niet dat klanten massaal gaan overstappen op internetbestellen en ophalen. "Boodschappen doen is anders dan een boek of een kledingstuk kopen. Je bent gewend even rond te lopen in een super om te kijken wat je allemaal nodig hebt. En vaak koop je dingen die je meteen die avond wil gebruiken, dat kan niet een paar dagen wachten, zoals met andere online aankopen."

Stunt met billboards
De introductie van Jumbo's internetwinkel gaat met enige opschudding gepaard.



Als onderdeel van de campagne plaatste de super billboards bij een aantal opvallende Nederlandse (leegstaande) gebouwen, zoals zwembad Tropicana in Rotterdam, de Pier in Scheveningen en het postkantoor in Utrecht: 'hier opent binnenkort de grootste Jumbo van Nederland'. De toelichting: 'het gaat om de internet-winkel van Jumbo', valt niet bij iedereen in goede aarde, schrijft Het Brabants Dagblad. Hier en daar moesten de borden al snel weer worden afgebroken.

Fotocredits: Jumbo.com
Dit artikel afdrukken