Japanners zijn dus bereid om meer geld aan eten uit te geven omdat ze geleerd hebben wat een troep er in kan zitten. Wij niet, want wij hebben geleerd dat het goedkoopste ook prima is.

Japanners worden al vroeg bewust gemaakt van watvoeding met een mens doet. Dat gebeurt bij Nederlanders vaak pas op latere leeftijd. In Japan kopen consumenten daarom dan ook al van jongs af aan vooral gezonde producten.
Het is daarom niet zo vreemd dat functional foods in Japan enorm populair zijn. In 2005 alleen al werd er voor 9,2 miljard euro aan functional foods verkocht. Maar Japanners zijn ook tijdens het winkelen erg gericht op het vergaren van productinformatie. Een aantal ondernemers ging samen met de adviesbureaus Syntens en Fresh Reail op ontdekkingsreis naar Japan. Henk van Dongen Van Fresh Retail zag dat de consument daar in een aantal supermarkten de mogelijkheid had om met de mobiele telefoon de barcode van een product te scannen. Zo krijgt de klant direct allerlei informatieover de herkomst, de productwijze, de inhoudsstoffen en de voedingswaarde van het product.

Wat dat betreft is Japan volgens Van Dongen een echte informatiemaatschappij, waarbij veel informatie eenvoudig is op te vragen. Door die extra informatie besteden Japanners volgens Van Dongen meer geld aan voedsel. Weten doet in dit geval eten.



Bron: Vakblad voor de handel in aard., groenten en fruit - p. 16 met dank aan MKB-net
Dit artikel afdrukken