imageNa generaties lang te hebben geleefd op een dieet van vis, rijst en groenten, verlangen de Japanners naar het vette en zoete eten van de Amerikanen. De Amerikaanse eetcultuur wordt op grote schaal geëxporteerd naar Japan. Sinds de opening in december 2006 zijn Japanse consumenten bereid uren in de rij te staan voor de zoete producten van Krispy Kreme Doughnuts. In de eerste drie dagen bezochten 10.000 mensen de winkel. Ook ijs, gebak en andere calorierijke producten zijn populair. De eeuwige nadruk op gezond eten lijkt ook om te slaan naar grotere porties. Begin 2007 verkocht McDonald`s in vier dagen tijd 1,7 miljoen Mega Mac`s. Reden voor de fastfoodketen om ook de quadruple hamburger te gaan verkopen in Japan. Ook Burger King komt terug, na een onsuccesvolle poging de Japanse markt te betreden in 2001. Een prijzenoorlog met McDonald`s verdreef Burger King toen van de markt.
Van de trend naar calorierijker voedsel profiteren ook Japanse fabrikanten. Zij verkopen nu ook grote porties noodles, ijs en luxe hamburgers. De Japanners zelf noemen dit voedsel `in-your-face food` en waarschijnlijk zien zij het als een manier om te ontkomen aan de strenge, supergezonde levensstijl van weleer. Ironisch is wel dat Amerikaanse consumenten steeds vaker de voordelen van gezond Japans voedsel als sushi en tofu inzien.

bron: marketingnews
Dit artikel afdrukken