De Britse TV-kok en personality Jamie Oliver wordt het boegbeeld van een campagne om consumenten 'misvormde' groenten en fruit te laten kopen. Daarmee doet ook Engeland eindelijk wat met onder meer kromme komkommers en scabreuze aubergines en peentjes met een piemeltje.

Schoonheidsideaal
Lelijke groenten - appels met een vlekje, kromme komkommers of bultige knollen - zijn al jaren een doorn in het oog van iedereen die zich bezighoudt met voedselverspilling. Tot 2009 was er binnen de EU zelfs regelgeving die het aanbieden van mislukte groenten en fruit verbood, waardoor tonnen voedsel als 'afval' afgeschreven moesten worden. Boeren konden hun mislukte exemplaren tegen een fractie van de waarde als veevoer afschrijven. Maar ook na het afschaffen van dit verbod bleven mislukte groenten en fruit ondergeschoven kindjes. Volgens de boeren omdat de supermarkten vast bleven houden aan stricte, hoog-technische specificaties, volgens de supermarkten omdat klanten er gewoon niet aan wilden, schrijft The Guardian.

Tegen voedselverspilling
Vanaf eind deze maand gaat de Britse supermarktketen Asda, de op-een-na-grootste van het VK, in een pilot mislukte groenten verkopen. Jamie Oliver steunt het initiatief van harte. Asda gaat de groenten en fruit apart verpakt en voorzien van het motto Beautiful on the Inside aanbieden voor een 30% lagere prijs. Daarmee wil de supermarkt zijn klanten 'leren' dat er voordelen zitten aan het kopen van mislukte groenten en fruit en dat boeren daar beter van worden. Voor Oliver is het van belang dat mensen zich realiseren hoeveel groenten en fruit 'zomaar' verloren gaan. "Als ze zich maar half realiseerden hoeveel we samen eigenlijk weg gooien, dan zouden ze hun karretje vol laden met dit soort producten. Als het maar in het schap lag'', aldus Oliver op Boerderij.

Zoals Foodlog al eerder opmerkte: er is reeds overproductie in de groentemarkt zodat bijvoorbeeld de Nederlandse kastelers in grote problemen zijn gekomen. Als we meer van de tweede keuzen gaan eten én dat financieel aantrekkelijker maken, gaat het telers nog slechter. Met die vraag houden de anti-verspillingsmarketeers zich niet bezig.

Achterblijver
Overigens sluit Groot-Brittannië met dit initiatief achteraan in de rij aan. In Frankrijk kregen lelijke groenten en fruit begin vorig jaar al een merk en zijn bij verschillende supermarktketens (Intermarché, Auchan) al veel langer mislukte groenten en fruit te koop; een prijswinnende reclame-campagne begeleidt daar het feest. En ook in Nederland kwam Albert Heijn vorige maand met de mogelijkheid om een pakketje lelijkerds ('Buitenbeentjes') in huis te halen.

Fotocredits: lesgueulescassees.org
Dit artikel afdrukken