Bovenstaande foto werd genomen op zaterdagmiddag om 15.17h op de Utrechtse Neude, zomaar een plein in een Nederlandse stad. Iedereen herkent het beeld. Zonnetje schijnt. Keurige mensen buiten. Hoezo thee? Een 'glaasje' wijn erbij! En nog eentje. En daarna nog eentje om het af te maken.

Als de zon niet zo schijnt zie je hetzelfde beeld, maar dan binnen. Volgens de statistieken weet Nederland gemiddeld goed weg met drank, maar niet buitensporig. De mannelijke jeugd die meer dan 10 keer in de maand iets drinkt, behoort echter tot de kampioenen van Europa. Reden voor de wetgever om zich er druk over te maken en drank al onder de 16 te verbieden. Toch doet Nederland het keurig. Ons drankgebruik daalt en we vallen als land in de laagste risicogroep.

Voor volwassenen en 'het wijntje' hebben we zulke cijfers niet beschikbaar. Dat was en is onder de dranken de echte stijger, ook al daalt de consumptie in de officiële statistieken als gevolg van de accijnsverhogingen. Of de consumptie echt is gedaald is de grote vraag.De beter verdienenden halen hun flessen voortaan zelf met een aanhangertje achter de auto bij de boer in Frankrijk en Duitsland. Dan is het ook meteen verantwoorde 'korte keten' handel met een blije boer en nog een leuk uitje ook.

Ondanks de democratisering van de wijn door alle sociale klassen heen, achten we het niet ondenkbaar dat de meeste flessen er nog altijd doorheen gaan bij de hoger opgeleiden met een beter salaris. Vermoedelijk vinden zij dat een wijntje en nog eentje daarbij moet kunnen, maar dat je moet oppassen met Cola. Toch is zo'n wijntje of wat slechter voor je lever en je lichaam dan een Colaatje, ook al is de schadelijkheid van drank afhankelijk van je leef-, eet en drinkpatroon.

De groep beter verdienende hoogopgeleiden is in aantallen niet groter dan een procent of 15 à 20 van de bevolking, terwijl de consumptie in liters wijn altijd de grote stijger is geweest. Kijk maar:

wijnconsumptie

bron: STAP

Daarom vinden we het de hoogste tijd om het eens uit te zoeken: heeft de Nederlandse hoger opgeleide betere verdiener, net als de mannelijke jeugd zijn eigen Coca-Cola-vraagstuk in de vorm van een verzwegen wijnprobleem?

Wie heeft de cijfers?

Fotocredits: Foodlog Media
Dit artikel afdrukken