Samsung noemt de nieuwe slimme 4-deurskoelkast The Family Hub. Het apparaat kost bijna $6.000. Hij is voorzien van een 21.5 inch touchscreen, heeft 3 ingebouwde camera's die iedere keer wanneer de deur sluit (gemiddeld 20 tot 50 keer per dag, in een Amerikaans gezin) een foto maakt en is, uiteraard, connected.

Hoe slim is de koelkast?
De Family Hub ondersteunt volgens Samsung een gezin bij het voedselmanagement, agendabeheer van het hele gezin en uiteraard bij het entertainment. Via een smartphone kunnen de gebruikers de foto's van de koelkastinhoud bekijken voor een overzicht van wat er nog is en wat er mist. Via een app zijn bestellingen meteen online te plaatsen. De app deelt ook agenda's, briefjes en reminders van de gezinsleden. Ook is het mogelijk de tv te verbinden met de koelkast zodat het kijkplezier geen moment onderbroken wordt bij het pakken van een biertje. Via een ingebouwde webbrowser kan de gebruiker op zoek naar recepten, muziek draaien, fotoalbums afspelen of kookwekkers gebruiken en het weerbericht checken.

Klinkt goed. Maar is het ook verstandig? Blogger Lloyd Alter vindt eigenlijk van niet. Op Treehugger pleit hij voor een gewone 'domme koelkast'. Hij wijst er op dat mensen door deze slimme koelkasten hun huis niet meer uit hoeven. Dat is helemaal niet zo gezond omdat we toch al steeds minder bewegen. Alter verwijst naar een studie in Taiwan die aantoonde dat mensen die iedere dag boodschappen deden, 27% minder kans hadden om te overlijden over een periode van tien jaar dan mensen die eenmaal per week boodschappen doen.

Een andere complicatie is de zogeheten Jevons Paradox. Deze paradox houdt in dat als iets efficiënter wordt, het gebruik daarvan omhoog gaat. In de VS betekende dat dat de koelkasten steeds groter zijn geworden. En dat gezinsleden voor iedere slok of hap de koelkast opendoen. Dat leidt niet alleen tot energieverspilling, maar ook tot voedselverspilling.

Camera als geheugensteuntje
Juist met het oog op het terugdringen van voedselverspilling experimenteert de Britse supermarktketen Sainsbury's met camera's in de koelkast, schrijft de DailyMail. Uit onderzoek van de supermarkt blijkt dat 70% van de supermarktbezoekers eerst de koelkast checkt voordat ze boodschappen doen, maar dat velen tegen de tijd dat ze in de supermarkt zijn alweer vergeten zijn wat ze ook al weer moesten kopen. Voorts blijken veel mensen snel wat boodschappen rechtstreeks vanuit hun werk te doen, zonder dat ze weten wat er al in huis is. Dat leidt tot dubbele aankopen van producten. Dat kost gemiddeld £235 per jaar per gezin en zorgt voor een afvalberg van 4,2 miljoen ton aan voedselverspilling.

Sainsbury's werkt samen met huishoudelijke apparatenproducent Bosch. Twintig gezinnen in het Britse Swadlincote testen op dit moment de 'fridge selfies' uit. Ze krijgen de foto's via de Home Connect app door. In de toekomst moet de app ook menusuggesties kunnen doen op basis van het eten dat nog in de koelkast aanwezig is. Dat is pas echt slim.
Dit artikel afdrukken