Het marktaandeel van Albert Heijn zal de komen­de twee tot drie jaar nog doorgroeien tot zo’n 40%. Dat is de verwachting van oud-Su­perunie directievoorzitter Frans Fredrix. Ook andere analisten zien de macht van Al­bert Heijn nog verder groeien. Het marktaandeel van de keten stijgt zowel autonoom als door overnames van de Schuitema fili­alen.

Fredrix verwacht dat de positie van Albert Heijn de komende ja­ren een reactie binnen de supermarktbranche teweeg zal brengen. Hij dent dat er van de organisaties Plus, Coop, Super de Boer en C1000 maar twee over zullen blijven. Supermarktanalist Gerard Rutte denkt dat met name Super de Boer moeite zal hebben om zelfstandig verder te gaan.Hij wijst er echter op dat er niet veel ketens zijn die geld beschikbaar hebben voor overnames. Rutte ziet de komende 5 jaar wel meer samenwerkingsverbanden bij de inkoop ontstaan.

De analisten geloven niet dat er vanuit het buitenland interesee bestaat om zich op de Nederlandse markt te begeven. Aan de bovenkant van de markt is Albert Heijn te machtig. Aan de onderkant is wei­nig mogelijk: het prijspeil in de Nederlandse supermarkten ligt 10% onder het Europese ge­middelde, aldus Rutte.


bron: Agrarisch Dagblad met dank aan foodholland
Dit artikel afdrukken