Fabrikanten in de foodsector proberen de druk op de marge te verkleinen door gezamenlijk in te kopen. Dat schrijft Elsevier Voedingsmiddelen Industrie in de editie van 19 september. 'Ik vond het vreemd dat onze klanten, supermarktketens, hun inkoop bundelden, maar dat dit aan industriezijde nauwelijks gebeurde' zegt Rob Wouters. 'De noodzaak om inkoopverbanden op te richten, is sinds de prijzenoorlogen en de gestegen kosten voor grondstoffen en energie alleen maar toegenomen.' Wouters richtte daarom in 2004 Yopar op, een vereniging die inkoopt voor 18 bedrijven in de voedingsmiddelenindustrie.De leden zijn actief in verschillende categorieën, waaronder zuivel, conserven, salades, vis en alcoholische dranken.

De leden willen anoniem blijven om de retailers niet wijzer te maken over de inkoopvoordelen die ze via Yopar realiseren.

Yopar verzorgt de inkoop van onder meer bulkgrondstoffen, verpakkingsmaterialen, energie en uitzendwerk.


bron: EVMI
Dit artikel afdrukken