Nieuws
-
Industrieel gemaakt eten maakt 10% van de bevolking ziek.
Dat is de stelling van professor Geuns, biologisch onderzoeker aan de Katholieke Universiteit Leuven. Een groot deel van ons eten bevat te veel vet, suiker, zout en smaakstoffen, vindt hij. Ons dagelijks eten heeft nauwelijks nog smaak als gevolg van massa-productie. Om dat te corrigeren worden al deze stoffen toegevoegd.
Geuns schat dat het de EU jaarlijks 230 miljard euro kost om ziekte als gevolg van slechte voeding te behandelen. Het gaat vooral over hart- en vaatziekten en diabetes. Het bedrag is gebaseerd op de kosten van medicijnen, ziekenhuisopnames, dotteren, hartoperaties, amputaties, speciale diëten en personeelskosten.
Niet alleen de toegevoegde stoffen vormen een punt van zorg voor de bioloog. Hij is er ook van overtuigd dat het huidig voedsel is zo hygiënisch wordt geproduceerd dat het ten koste gaat van ons afweersysteem. De kansen op allergieën nemen daardoor toe. De Belgische wetenschapper ziet veel toekomst in de biologische landbouw. Op het moment dat mensen kiezen voor biologische producten, weten ze wat ze eten. Dat is de hogere prijs die er voor betaald moet worden naar zijn mening zeker waard.
Met deze redenering kan ik het alleen maar eens zijn. Door alle regelgeving die van buiten opgelegd wordt, mogen we bijvoorbeeld geen verse sorbets meer draaien in een restaurant, vanwege een te hoog gehalte aan bacterieën in het eindproduct. Niet omdat het slechter smaaakt dan voorheen maar omdat de normering is aangepast.
Daar word ik opstandig van! Zo zijn er nog vele voorbeelden te noemen. Boos heb ik hierover in ons restaurant wel eens geroepen 'straks zetten we de ramen open en vallen er slachtoffers!'
Onze weerstand neemt af en dat kan nooit goed zijn. Dus nodigt dit soort zaken uit om ondeugend te zijn en eerder naar de goede raad van oma te luisteren dan alle geleerden bij elkaar! Geuns snapt dat wat mj betreft helemaal.
bron: reformatorisch dagblad
reageer
Je moet ingelogd zijn om te reageren.
gerelateerde berichten
-
Mensen met overgewicht hebben een groter risico op diabetes type 2. Jolita Ciapaite zocht naar de oorzaak achter dat verband. Ze gaf inzicht in de...
-
Geef je kinderen fruit op de lagere school, besteed je er 119 miljoen pond aan, is het weer niet goed. Kinderen blijken het niet op te eten, maar...
-
Zaterdag besprak foodlog.nl hier een gevaarlijk bericht in Telegrof-stijl. Diezelfde dag stond bovenstaand berichtje in de Volkskrant. Op...
-
Komt dit nou door al die kookprogramma's en kookcursussen? Of door die gezondheidsgoeroes die er op wijzen dat we vers moeten eten? Consumenten...
-
TEXAS, 2 januari - Onlangs wees onderzoek van de Universiteit van Texas uit,dat walnoten een bron van het anti-oxidant melatonine zijn. Het hormoon...
-
foto: di Koffie helpt je ze op een rijtje te houden! Koppie koffie dus. De oude en tot op hoge leeftijd actieve Ernesto Illy - precies, van...
-
De tien grote supermarktketens doen te weinig om hun klanten te helpen bij een gezond eetpatroon. De etikettering van de huismerken kan beter, net als...
-
Vet lijkt echt uit de ban te raken. Hoewel kinderen steeds dikker worden, komen wetenschappers nu met het advies om vooral niet al het vet van...
-
De voedingsproducenten in België moeten het zoutgehalte in hun producten drastisch terugschroeven. Tegen het einde van de maand verwacht de...




