Beste gast / lezer,
Als u ons eerdaags niet meer kunt vinden op Iens.nl dan komt dat niet door een daling in kwaliteit, integendeel zelfs...

We hebben jaren mooi bovenin gestaan bij Iens.nl als een leuke maar niet noodzakelijke bekroning op ons werk. Feedback is van essentieel belang. We kunnen veel met repliek op wat we doen, het hoort er bij en is vaak ook gewoon leuk. Natuurlijk hebben we soms wel eens irritatie ervaren van een terechte kritische noot.

Na jaren meedraaien op Iens.nl heeft het nieuws ons bereikt dat straks de betalende restaurateur als eerste in beeld wordt gebracht, dat je een seatme-account (dat is een soort reserveringssysteem) moet aanmaken, dat kost weer geld en.. Etcetc.
Iens ligt momenteel een beetje onder vuur dus, ondernemer boos, Iens.nl in 'defense'-modus, je kent het wel... bla bla. Gaat het niet om verder. Maar wat dan wel?

Tijdperk 'een beetje voorbij'
Ik heb heel veel respect voor Iens Boswijk en de manier waarop zij haar bedrijf heeft neergezet. Echt knap en het heeft ons als restaurantwereld denk ik best heel veel gasten opgeleverd. De consument houdt nou eenmaal van lijstjes en rijtjes en kiest makkelijk via Iens.nl de beste Griek of pastabar van een stad. Why not? Handig toch?
Mijn mening; Vele meningen vormen een beeld en soms krijg je veren en soms een schop...

God wat heeft de Horeca zich geërgerd aan de eerste jaren kritieken en ongenuanceerde recensies (en dat waren het ook zeker want Iens.nl was toen nog veel minder geavanceerd qua correcties en puntentelling).
Maar 'holy moly' man wat hebben we vooral gelachen tijdens het personeelseten over de haatkritieken van Appelmoesje_48, dat de bediening iets te aardig en enthousiast was of dat de tonijn rood was in plaats van grijs en dat dat echt niet goed was. We kunnen allemaal een paar van dit soort prachtige verhalen opnoemen. Legendarische lappen tekst, moddergooiers en echte onvervalste zeikstralen.

Maar ook, zeker weten, nog veel meer vleiende teksten en lovende woorden. Hoe dan ook, een bijzonder vermakelijk geheel waar ik me eigenlijk nooit echt heel druk om heb gemaakt. Wellicht kan Iens de beste, mooiste en meest droevige kritieken bundelen en daarmee het tijdperk Iens afronden?

De accountmanager met zijn soepele babbel komt volgende week nog wel op de koffie maar ik ga hem slecht nieuws brengen. We doen niet meer - betaald - mee
Afronden?
Ik ga dat wel doen want ik ga vanuit mijn logica niet mee in de wereld van 'betaald bovenaan een lijstje staan'. Iens is veranderd: het bedrijf is verkocht aan Tripadvisor. Wat dat in de toekomst gaat brengen is wat vaag en moet zich uitwijzen. De accountmanager met zijn soepele babbel komt volgende week nog wel op de koffie maar ik ga hem slecht nieuws brengen. We doen niet meer - betaald - mee.

En ik hoop op termijn de consument ook niet. Restaurateurs zijn ondernemer en die kunnen natuurlijk ook zelf kiezen gelukkig!

Ik bedank Iens.nl voor de samenwerking maar soms is het tijd voor een nieuw paar schoenen. Zo rennen we weer nieuwe platforms op en blijven we 'scherp'.

Tip aan de consument; een recensie schrijven is eigenlijk wel een beetje 2005. Rechtstreeks communiceren is het nieuwe recenseren voor de consument, denk ik. En mocht je toch een stukkie willen schrijven, dan kan dat altijd want een restaurant staat altijd op Iens.nl, of je nou wil of niet. Je kán er niet vanaf. Ik zat deze vakantie op een Grieks eiland en daar kun je ook niet af. Daarom heb ik er ook eens goed over nagedacht. We gaan er lekker tegenaan met een volle zaak!
Dit artikel afdrukken