Na een roerige tweede helft van 2016 waarin restaurateurs lieten weten ontevreden te zijn over de uberiserende functie van IENS in de markt, kok Leon Mazairac schreef IENS 'heel 2015' te vinden en KHN eind november ventileerde te twijfelen aan de onafhankelijkheid van de site, kwam het gisteren en vandaag tot een culminatiepunt.

IENS, gestart door ondernemer Iens Boswijk maar sinds 2 jaar overgenomen door Tripadvisor, vindt dat KHN haar goede naam besmeurt en haar miljoenen recensenten in de maling neemt. Dat verwoordt de organisatie als volgt.

IENS, de grootste online restaurantgids van Nederland, overweegt mogelijkheden om juridische stappen te ondernemen tegen KHN. Recente, ongefundeerde uitspraken van de brancheorganisatie liggen hieraan ten grondslag. De aantijgingen beschadigen de goede naam van IENS en haar relaties en diskwalificeren bovendien de ruim 30 miljoen jaarlijkse bezoekers en recensenten, zo stelt IENS.

“We zijn erg boos op KHN en beraden ons op juridische stappen. Deze zwartmakerij is een organisatie als KHN onwaardig, we begrijpen werkelijk niet waar ze mee bezig zijn”, zegt Niels Keizer, algemeen directeur van IENS. “De bedragen die door KHN worden genoemd zijn buiten alle proporties. Uit onze gegevens blijkt dat het jaarlijks aandeel betaalde reserveringen circa 6 procent uitmaakt van het totaal aantal reserveringen, en geen 37,5 procent zoals wordt gesuggereerd. Per reservering betalen restaurants ons een vast bedrag van € 1,50 tot € 2,-. Dan kom je in de verste verte nog niet in de buurt van de € 47.000,- die KHN noemt.”

Rol KHN baart zorgen
IENS maakt zich zorgen over de rol die de brancheorganisatie momenteel vervult.
Keizer: “Als brancheorganisatie zou je je niet moeten verlagen tot dergelijke stemmingmakerij. Natuurlijk verwacht iedereen een kritische houding, maar de recente uitspraken zijn pure zwartmakerij en is in feite een diskwalificatie van onze 30 miljoen jaarlijkse bezoekers en recensenten.”
IENS onderkent het belang van een organisaties als KHN. “We staan altijd open voor de dialoog, juist ook met onze criticasters. Maar ondanks diverse pogingen om het gesprek met KHN aan te gaan, hebben we tot nu toe altijd voor een dichte deur gestaan", aldus Keizer.

Cécile Janssen
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Uit gesprekken die IENS met restauranthouders heeft blijkt dat KHN mogelijk zelf werkt aan een online reserveringssysteem. “Wellicht dat ze nu de spotlights zoeken om de aandacht op zichzelf te vestigen. Concurrentie juichen we toe, daar profiteren onze relaties en de consument uiteindelijk alleen maar van. Maar als de geruchten kloppen, dan betreuren we het ten zeerste dat KHN op deze manier de aandacht zoekt ten koste van ons.”

Slechts 6 procent
In totaal worden slechts 6 procent van alle reserveringen in Nederland gemaakt via betaalde kanalen zoals IENS. “Om te spreken van een machtspositie is in onze ogen dan ook zwaar overdreven. IENS is een online platform dat werkt op basis van no cure no pay. Dat betekent dat restaurants alleen een bedrag per couvert betalen indien de reservering ook daadwerkelijk plaatsvindt. Het is in feite een marketingkanaal dat ook direct rendement oplevert, in tegenstelling tot andere marketingkanalen. We willen graag met zoveel mogelijke restaurants samenwerken, maar natuurlijk is iedereen vrij in het maken van die keuze.“
Dit artikel afdrukken