Cécile Janssen
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


‘Belachelijk’, ‘chantage’, ‘weg ermee’, ‘het is geen objectieve recensiesite meer’, zo luiden reacties in de mailbox, op de website én facebooksite van Misset Horeca als het gaat om de plannen van Iens. Restaurateurs die geen abonnement nemen op reserveringssysteem Seatme worden verplaatst naar de onderste regionen van de ranking, aldus Misset Horeca.

Oude formule
Iens wordt door twee miljoen bezoekers per maand bezocht. Daarmee is het de grootste restaurantwebsite van Nederland. De formule van Iens is eenvoudig. Alle restaurants in Nederland staan gratis op de site. Gasten kunnen aan een restaurant hun eigen ervaringen en beoordeling hangen. Restaurateurs die extra willen opvallen, betalen per maand enkele tientjes. In ruil daarvoor kunnen ze foto's van het restaurant en hun menukaart toevoegen. Wie zoekt naar de beste restaurants, krijgt van Iens standaard de betalende restaurants te zien. Alleen bezoekers die aangeven dat ze álle restaurantbeoordelingen willen zien, ontdekken ook de restaurants die niet bijbetalen.

De horeca vindt echter dat Iens aan maffiapraktijken doet. Toch is het gewoon de 21e eeuw waarin een overstelpend grote keuze aan aanbieders gevonden moet kunnen worden via een etalage waar iedereen in kijkt. Wie die etalage heeft, verdient geld.
Nieuwe formule
Iens veranderde recent het beleid. Voortaan mag elk restaurant foto's en zijn menu gratis toevoegen. Daar staat tegenover dat restaurants die bovenaan willen staan, voortaan hun reserveringen via SeatMe, de reserveringsdienst die Iens in 2012 overnam, moeten laten lopen. Dat kost meer, want ze moeten dan per couvert afrekenen. Bovendien maken veel restaurants van andere of hun eigen reserveringsdiensten gebruik.

'Maffiapraktijken'
Daar zijn de restauranthouders boos over. Ze vinden dat Iens de bezoekersmacht die de site heeft, misbruikt. Iens doet echter gewoon wat Uber en Airbnb ook doen: maak het vragers en aanbieders van een dienst gemakkelijk om elkaar zo uitgebreid mogelijk te vinden en reken wat voor de transacties die ze afsluiten. Vind je het niks, dan blijf je er gewoon buiten. Als het publiek het ook niets vindt, dan ontstaat er vanzelf wat nieuws. Bij Uber en Airbnb is dat bepaald niet het geval. Beide bedrijven pakken de hele markt wereldwijd en groeiden in enkele jaren uit tot multinationale miljardenconcerns. Op het gebied van Iens bestaat inmiddels zelfs voldoende concurrentie die het de horeca nog moeilijker maakt zaken te doen: foodora, thuisbezorgd.nl en deliveroo brengen het restaurant bij je thuis. AirDnD brengt het eten van verdienstelijke privékoks bij je thuis of je kunt bij hen thuis afhalen.

Volgens Het Parool vinden horeca-ondernemers echter dat Iens aan 'maffiapraktijken' doet. Toch is het gewoon de 21e eeuw waarin een overstelpend grote keuze aan aanbieders gevonden moet kunnen worden via een etalage waar iedereen in kijkt. Wie die etalage heeft, verdient geld. Wie er niet aan meedoet, verdient minder makkelijk geld of moet slimmer wezen.
Dit artikel afdrukken