imageVandaag verscheen het bericht in de Snackkoerier dat Pizza Hut is verdwenen van de stations. Wat krijgen we ervoor in de plaats? New York Pizza. Een verbetering, dat wel, maar zou de NS niet iets meer reizigergericht, maatschappelijk verantwoord kunnen ondernemen? Bijvoorbeeld met heel normale, goede belegde, echt gebakken broodjes? Met bijvoorbeeld brie die iets langer buiten de koeling heeft gelegen?

De exploitatie van de bijna monopolistische toplokaties in en om de stationshallen is in handen van NS-dochter NS Stations, naar verluidt een van de grote melkkoeien van de NS. Er is momenteel zelfs geen enkele plek te huur.
Dit bedrijf vergeet in zijn streven naar een nog beter bedrijfsresultaat nogal eens de reiziger. Tot enkele jaren geleden kon je bij Kiosk kiezen tussen Grolsch bier en Heineken, want er zijn Grolsch- en Heineken-reizigers. Maar opeens ging men exclusief over op B-merk Bavaria. Je kunt koffie kopen bij de Kiosk en bij de croissanterie C'est du pain ("De gezondste plek tussen aankomst en vertrek "), maar als je die geproefd hebt neem je toch maar liever die Bavaria. C'est du pain betekent 'het is brood'. Wat je daar krijgt: taaie opbakbroodjes en rare bruine driehoekjes met zangzaad op de korst dat tussen je kiezen gaat zitten. Met ongevraagd een smakeloos garneertomaatschijfje en een plastic slablad tussen elk broodje. Het is brood, inderdaad, maar meer wil je er liever niet over zeggen.

Het bedrijf achter het meeste eten en drinken op de stations heet Servex, een samentrekking van 'servus' (latijn voor slaaf) en 'exploitatie'. Nomen est omen. De reiziger is een slaaf die uitgebuit wordt.
Dit artikel afdrukken