Nu.nl citeert vanmorgen een onderzoek over ons boodschappengedrag. De feiten:
1. we komen minder vaak in de supermarkt
2. als we er komen, blijven we er iets langer
3. steeds meer mensen kopen al hun boodschappen zoveel mogelijk in één keer bij de supermarkt
4. speciaalzaken krijgen steeds minder bezoekers
Wat moet je daar uit concluderen? Ik denk het volgende:
1. we hebben steeds minder tijd, cq. zijn steeds minder bereid moeite te doen voor onze boodschappen
2. de speciaalzaak (groentenboer, slager, vishandel) is er alleen nog voor de bijzondere (lees: luxe) momenten
3. (de overall conclusie:) one-stop-shopping is belangrijker dan lekkere boodschappen.
Met anderen woorden: we preferen gemak boven diversiteit en kwaliteit. Dat zal ongetwijfeld binnen een bepaalde bandbreedte van kwaliteit zijn. Maar toch: de trend in onze dagelijkse eetcultuur lijkt te worden bevestigd. We hebben het liefst dat de gebraden duiven vanzelf onze mond in vliegen (dat wil ik ook wel!). Omdat dat nou eenmaal niet gaat, maken we het ons maar zo makkelijk mogelijk.
Dit artikel afdrukken
1. we komen minder vaak in de supermarkt
2. als we er komen, blijven we er iets langer
3. steeds meer mensen kopen al hun boodschappen zoveel mogelijk in één keer bij de supermarkt
4. speciaalzaken krijgen steeds minder bezoekers
Wat moet je daar uit concluderen? Ik denk het volgende:
1. we hebben steeds minder tijd, cq. zijn steeds minder bereid moeite te doen voor onze boodschappen
2. de speciaalzaak (groentenboer, slager, vishandel) is er alleen nog voor de bijzondere (lees: luxe) momenten
3. (de overall conclusie:) one-stop-shopping is belangrijker dan lekkere boodschappen.
Met anderen woorden: we preferen gemak boven diversiteit en kwaliteit. Dat zal ongetwijfeld binnen een bepaalde bandbreedte van kwaliteit zijn. Maar toch: de trend in onze dagelijkse eetcultuur lijkt te worden bevestigd. We hebben het liefst dat de gebraden duiven vanzelf onze mond in vliegen (dat wil ik ook wel!). Omdat dat nou eenmaal niet gaat, maken we het ons maar zo makkelijk mogelijk.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Jacobus, mooie vraagstelling! Zoals je nu mngt coaches hebt, is dit waarschijnlijk het soort vragen die zo rond 2015 jaar voedingscoaches aan hun klanten gaan stellen. Rijke Amerikanen en mediasterren hebben op dit moment al duurbetaalde coaches om ze te helpen bij hun 'food attitude'. Zoals alles zal het wel doorzakken naar de bovenkant van de massamarkt ;-)
Al met al drijven we zo weg naar het feit dat eten eigenlijk niet veel meer is dan het opvullen van de tank, om dan maar weer volop verder te gaan!Eten wordt van hoofdzaak bijzaak.
Een vraag die je mensen kunt stellen als men met het "ik-heb-absoluut-geen-tijd-om-lekker-en-gezond-te-koken-argument" komt is "Wat zou je anders in die tijd doen". Voor veel mensen komt daar een erg confronterend antwoord uit!
Jacobus
Ik denk dat je gelijk hebt. Mensen hebben het ook steeds drukker. de tijd dat de vrouw thuis was om voor het gezin te zorgen is voorbij en ik merk het ook bij mezelf dat het naarmate ik het drukker heb het een grotere opgave wordt om toch lekker, gezond en gevarieerd te koken en mijn inkopen te doen. En ik ben dan nog super gemotiveerd.