imageNu.nl citeert vanmorgen een onderzoek over ons boodschappengedrag. De feiten:
1. we komen minder vaak in de supermarkt
2. als we er komen, blijven we er iets langer
3. steeds meer mensen kopen al hun boodschappen zoveel mogelijk in één keer bij de supermarkt
4. speciaalzaken krijgen steeds minder bezoekers

Wat moet je daar uit concluderen? Ik denk het volgende:
1. we hebben steeds minder tijd, cq. zijn steeds minder bereid moeite te doen voor onze boodschappen
2. de speciaalzaak (groentenboer, slager, vishandel) is er alleen nog voor de bijzondere (lees: luxe) momenten
3. (de overall conclusie:) one-stop-shopping is belangrijker dan lekkere boodschappen.

Met anderen woorden: we preferen gemak boven diversiteit en kwaliteit. Dat zal ongetwijfeld binnen een bepaalde bandbreedte van kwaliteit zijn. Maar toch: de trend in onze dagelijkse eetcultuur lijkt te worden bevestigd. We hebben het liefst dat de gebraden duiven vanzelf onze mond in vliegen (dat wil ik ook wel!). Omdat dat nou eenmaal niet gaat, maken we het ons maar zo makkelijk mogelijk.
Dit artikel afdrukken