Vogelgriep H5N8 waart door verschillende gebieden in Europa. Kippen met vrije uitloop moeten daarom binnenblijven. Dat zorgt voor een commercieel probleem. Heeft Foodlog een oplossing voor de kippenboeren?
Kippen die eieren leggen waar vrije uitloop op mag staan, moeten natuurlijk ook echt vrije uitloop hebben. Daarom bepaalt de regelgeving dat ze in gevallen van nood - zoals de zogeheten ophokplicht vanwege H5N8 - niet langer dan 12 weken binnen mogen zitten. Als het langer wordt, dan moeten de eieren worden afgewaardeerd en worden het schuureieren. In marketingtaal heten zulke eieren scharreleieren. Dat betekent dat op het ei een andere code moet komen. Van de 1 die een uitloopei krijgt, wordt het een 2. En daar betalen handel, supermarkt, kaasboer en consument nu eenmaal minder voor.
Martijn van Dam, staatssecretaris voor alle economische vraagstukken waar boeren voor komen te staan, vroeg zijn bazen in Brussel om dispensatie. Die codeverandering zorgt er immers voor dat pluimveehouders flink wat inkomsten mislopen. Maar Brussel wilde dat niet. Logisch natuurlijk, want echte uitloop is niet voor niets beschermd. Stel bijvoorbeeld dat de komende twee jaar vrijwel permanent vogelgriep opduikt. Dan kun je als wetgever die consumenten beschermt tegen bedrog niet net doen alsof vrije uitloopeieren van binnenkippen echte vrije uitloopeieren zijn.
De Duitse regering was slimmer dan onze Haagse. Ze besloten de kippen één dagje buiten te laten. De wet bevat een maas. Als de dieren die ene dag naar buiten zijn geweest, gaat de periode van 12 weken opnieuw in, zodat de binneneieren toch buiteneieren mogen heten. Den Haag was natuurlijk boos en verontwaardigd. Ook dat is terecht. Zo moet je de boel niet willen neppen.
Vraag daarom aan onze lezers: onder welke naam zouden we zo'n binnenei dat toch een buitentintje moet houden glimlachend kopen, zonder ons genept te voelen?
Het 'sorry, ff binnenei'? Het 'antigriep-ei'? Of....
Dit artikel afdrukken
Martijn van Dam, staatssecretaris voor alle economische vraagstukken waar boeren voor komen te staan, vroeg zijn bazen in Brussel om dispensatie. Die codeverandering zorgt er immers voor dat pluimveehouders flink wat inkomsten mislopen. Maar Brussel wilde dat niet. Logisch natuurlijk, want echte uitloop is niet voor niets beschermd. Stel bijvoorbeeld dat de komende twee jaar vrijwel permanent vogelgriep opduikt. Dan kun je als wetgever die consumenten beschermt tegen bedrog niet net doen alsof vrije uitloopeieren van binnenkippen echte vrije uitloopeieren zijn.
De Duitse regering was slimmer dan onze Haagse. Ze besloten de kippen één dagje buiten te laten. De wet bevat een maas. Als de dieren die ene dag naar buiten zijn geweest, gaat de periode van 12 weken opnieuw in, zodat de binneneieren toch buiteneieren mogen heten. Den Haag was natuurlijk boos en verontwaardigd. Ook dat is terecht. Zo moet je de boel niet willen neppen.
Vraag daarom aan onze lezers: onder welke naam zouden we zo'n binnenei dat toch een buitentintje moet houden glimlachend kopen, zonder ons genept te voelen?
Het 'sorry, ff binnenei'? Het 'antigriep-ei'? Of....
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Uiteraard kun je het ei een andere naam geven om de consument te informeren over de situatie die is ontstaan. Maar de Europese handelsnormen geven slechts ruimte om terug te vallen op scharrel. Dat is wel de naam op basis waarvan de handel en retail zal afrekenen. Want ik schat in dat de afspraken van de Plus met haar leveranciers niet "zo vast" zijn.
Arjan, dat bedoel ik: dat laatste hoeft niet! Daarom maakte ik dit lijntje in de hoop een beetje te helpen om dat in te zien.
Dick, volgens mij moet beide kunnen. Leg de consument uit waarom de vrije uitloopkippen tijdelijk, voor hun eigen gezondheid, binnen worden gehouden. En als ze weer naar buiten kunnen; nodig dan iedereen uit om te komen kijken (toegegeven, dat doet de zuivelsector heel goed). Lachen doet ben ik bang op dit moment alleen de sector; als een boer met kiespijn welteverstaan.
Arjan, moet er niet gewoon bij gelachen kunnen worden?
Supers maken er nu een scharrelei van. Wij belden vanmorgen even met een super. Het is zo sip allemaal. Gewoon een sticker (en code met een 'bis' ofzo?) ipv een ander doosje en een afwaarderende code: met een van de varianten hieronder. Maak er een viral campagne van. Iedereen leeft straks mee als de beesten weer naar buiten kunnen. Zo maak je er communicatie van en deel je het probleem met je klant.
Waarom zou je dit een consument niet uit kunnen leggen? Het lukt de zuivelsector prima om de consument te laten betalen voor melk van koeien die maar 120 dagen naar buiten kunnen: "Weidemelk is melk afkomstig van boerderijen waar de koeien van het voorjaar tot in het najaar ten minste 120 dagen per jaar, minimaal 6 uur per dag in de wei lopen. Binnen de moderne melkveehouderij is het niet vanzelfsprekend om de koeien van het voorjaar tot het najaar in de wei te laten grazen."