De vogelgriep boezemt angst in. Tegelijk is het een unieke gelegenheid om het gat tussen denken en doen in marktonderzoek te ontdekken. Rond bijv. de gevoelens van Europeanen jegens Gen-technologie - GGM's, oftewel genetisch gemaniplueerde organismen - circuleren verschillende resultaten. Zo zien de onderzoeken de Engelsen en ons meestal als 'tegen', terwijl andere onderzoeken laten zien dat we behoorlijk onverschillig zijn.

Nu de in Noord-Europa opeens tastbaar geworden vogelgriep. NutraIngredients laat zien dat de Italianen inmiddels 70% minder kip en ander gevogelte kopen. Een onderzoek laat zien dat Italianen ook zeggen niet gerust te zijn op wat ze eten.

Van de Fransen en Sapnjaarden zegt zo'n 50% dat ze erg verontrust zijn over de vogelpest. Bij Engelsen ligt dat cijfer op 40%. Bij de Duitsers op 30%. Maar dan: nauwelijks één vijfde van de verontrustelingen koopt ook inderdaad geen kip of gevogelte meer (misschien maar goed ook, want hoe respectloos worden die dieren ook nog eens behandeld als we ze blijken te moeten 'weggooien').

In dit geval is duidelijk dat Italianen doen wat ze zeggen. Ze luisteren naar hun gevoel en handelen daarnaar. Die andere latino's - de Fransen en Spanjaarden - denken wel 'wat erg', maar verbinden hun doen er niet aan.

Het zal onze tijd wel duren, je hoort het de mensen ook hier denken.

Zou het?

Dit artikel afdrukken