Na een week van sceptische geluiden in de media, presenteerde Michiel Herkemij, de verse topman van varkensslachter VION, de nieuwe strategie van het bedrijf. Hij heeft het vertrouwen nodig, maar ontmoet de scepsis die zijn voorgangers hebben gecreëerd.
Sinds een stukje op Foodlog over het ontslag van voormalig Vion woordvoerder Marc van der Lee sprak ik Michiel Herkemij een aantal malen. Ik trof steeds een open man die zijn best wil doen om van VION - een monument van de Nederlandse agrisector van tot voor kort - iets te maken dat wél levensvatbaar is. Hij liet me weken geleden al iets zien van zijn nieuwe strategie.
'Auw'
Gistermiddag gaf hij zijn persconferentie. Ik was graag gegaan, maar had twee afspraken die ook belangrijk waren en meende dat de pers vast zijn werk wel zou doen. Dat gebeurde al vooraf. In negatieve, uiterst sceptische zin. Het Financieele Dagblad en, nog veel sterker, Boerderij zagen de nieuwe strategie al niet zitten nog voor hij werd gepresenteerd. De NRC deed eenzelfde duit in het zakje. Wij schreven het ook: VION heeft 4 lekken. Daar komt nog bij dat het bedrijf bergen meer oude fraude bevat, dan fluimeduit Hans Alders kon bedenken. Het management - ook Herkemij - weet dat. Gaan er mensen van dood? Nee, al gaat het gerucht dat in de Duitse bedrijven de voedselveiligheid in het geding is door koelsystemen die dringend vernieuwd moeten worden maar niet vernieuwd werden wegens geldgebrek. Is dat goed te praten? Nee. Moet het anders? Ja. Er is (te) veel 'auw'.
Meedogenloos
TIjdens de conferentie bleek het laatste wat ik nog niet wist: er is nóg steeds geen akkoord met de banken over financiering. Al het geld om VION zijn turnarounds - met een 's' want het zijn er verschillende - te laten maken moet voorlopig komen uit € 100 miljoen besparing die in 2 jaar gerealiseerd moeten worden. Ik ga een lang verhaal kort maken. Dat is te weinig om merken te maken, het internationale bedrijf op orde te krijgen en om de Duitse bedrijven van VION te reorganiseren. Dat is wat moet gebeuren en dat ziet Herkemij uitstekend. Maar zonder centen red je een tent van € 7 miljard niet. 'Hoe doe je dat?', vroeg ik Herkemij begin mei al. Nu moest hij zijn strategie met die open wond presenteren. Ik vermoed dat hij dat anders had gepland.
Omroep Brabant vroeg me de analyse van het verleden te willen schetsen. Ik was gistermorgen - vroeg, ruim voor de persconferentie - meedogenloos en zei dat dit VION 'nooit had mogen ontstaan'. Ik heb boerengetuigen die kunnen bevestigen dat mijn oordeel daarover al van jaren her is en nu niet heel makkelijk de koe achteraf in haar kont kijkt. VION is één grote berg van strategische fouten van de oude boeren ZLTO-bestuurders - Herkemij's aandeelhouders - die daarvoor ter verantwoording behoren te worden geroepen. Ze verkwanselden vele honderden miljoenen boerengeld die zij beheerden voor hun leden en brachten de banen van duizenden werknemers in gevaar.
Gek en daarom vertrouwen
Herkemij is zo gek om het probleem te willen oplossen. Daar wordt hij prima voor betaald. Maar wie dat zegt moet tegelijk begrijpen dat hij nog veel te jong is om nu al af te gaan. Hij wil dus en dat maakte hij gisteren duidelijk. Om die reden verdient hij het vertrouwen. Zijn aandeelhouder heeft zijn laatste oortjes versnoept. Daarom moet hij kijken naar een andere partij die medeverantwoordelijk is voor de puinhoop die VION is geworden. Dat is de Rabobank. Die moet over de brug komen. Doet de bank dat niet, dan laat ze haar ware gezicht zien en maakt ze een eind aan een tijdperk dat nooit had mogen ontstaan.
De vent of de tent
Een verder afgeslankt VION heeft best kansen als Rabobank de rommel mee wil helpen opruimen. Dat gaat geld kosten. En Michiel, ik vrees dat je nog veel harderop zult moeten zeggen dat er nog affaires uit het verleden naar boven zullen komen; anders gaan ze tegen je werken. Doe gewoon je stinkende best, geef je klokkenluiders de ruimte en toon dat je het waard bent om vertrouwd te worden. Op Facebook zei ik het gisteravond zo: "De man verdient het vertrouwen. De tent niet. Da's een hele klus, want nu moeten de banken kiezen: de vent of de tent?"
De Telegraaf schreef gisteren: Het bedrijf moet zichzelf heruitvinden”, zegt vleeshandelaar Jack van Messel. "Dat Herkemij dat aandurft, is te prijzen. Bij mij overheerst de hoop dat het bedrijf erbovenop kan komen.” Jack heet hier Zé Povinho omdat hij OK is, maar bedreigd werd door foute collega's uit 'het vlees'.
De vent of de tent, veel ingewikkelder moet niemand het willen maken. Dat legt genoeg last op de schouders van de vent.
Fotocredits: still, Omroep Brabant
Dit artikel afdrukken
'Auw'
Gistermiddag gaf hij zijn persconferentie. Ik was graag gegaan, maar had twee afspraken die ook belangrijk waren en meende dat de pers vast zijn werk wel zou doen. Dat gebeurde al vooraf. In negatieve, uiterst sceptische zin. Het Financieele Dagblad en, nog veel sterker, Boerderij zagen de nieuwe strategie al niet zitten nog voor hij werd gepresenteerd. De NRC deed eenzelfde duit in het zakje. Wij schreven het ook: VION heeft 4 lekken. Daar komt nog bij dat het bedrijf bergen meer oude fraude bevat, dan fluimeduit Hans Alders kon bedenken. Het management - ook Herkemij - weet dat. Gaan er mensen van dood? Nee, al gaat het gerucht dat in de Duitse bedrijven de voedselveiligheid in het geding is door koelsystemen die dringend vernieuwd moeten worden maar niet vernieuwd werden wegens geldgebrek. Is dat goed te praten? Nee. Moet het anders? Ja. Er is (te) veel 'auw'.
Meedogenloos
TIjdens de conferentie bleek het laatste wat ik nog niet wist: er is nóg steeds geen akkoord met de banken over financiering. Al het geld om VION zijn turnarounds - met een 's' want het zijn er verschillende - te laten maken moet voorlopig komen uit € 100 miljoen besparing die in 2 jaar gerealiseerd moeten worden. Ik ga een lang verhaal kort maken. Dat is te weinig om merken te maken, het internationale bedrijf op orde te krijgen en om de Duitse bedrijven van VION te reorganiseren. Dat is wat moet gebeuren en dat ziet Herkemij uitstekend. Maar zonder centen red je een tent van € 7 miljard niet. 'Hoe doe je dat?', vroeg ik Herkemij begin mei al. Nu moest hij zijn strategie met die open wond presenteren. Ik vermoed dat hij dat anders had gepland.
Omroep Brabant vroeg me de analyse van het verleden te willen schetsen. Ik was gistermorgen - vroeg, ruim voor de persconferentie - meedogenloos en zei dat dit VION 'nooit had mogen ontstaan'. Ik heb boerengetuigen die kunnen bevestigen dat mijn oordeel daarover al van jaren her is en nu niet heel makkelijk de koe achteraf in haar kont kijkt. VION is één grote berg van strategische fouten van de oude boeren ZLTO-bestuurders - Herkemij's aandeelhouders - die daarvoor ter verantwoording behoren te worden geroepen. Ze verkwanselden vele honderden miljoenen boerengeld die zij beheerden voor hun leden en brachten de banen van duizenden werknemers in gevaar.
Gek en daarom vertrouwen
Herkemij is zo gek om het probleem te willen oplossen. Daar wordt hij prima voor betaald. Maar wie dat zegt moet tegelijk begrijpen dat hij nog veel te jong is om nu al af te gaan. Hij wil dus en dat maakte hij gisteren duidelijk. Om die reden verdient hij het vertrouwen. Zijn aandeelhouder heeft zijn laatste oortjes versnoept. Daarom moet hij kijken naar een andere partij die medeverantwoordelijk is voor de puinhoop die VION is geworden. Dat is de Rabobank. Die moet over de brug komen. Doet de bank dat niet, dan laat ze haar ware gezicht zien en maakt ze een eind aan een tijdperk dat nooit had mogen ontstaan.
De vent of de tent
Een verder afgeslankt VION heeft best kansen als Rabobank de rommel mee wil helpen opruimen. Dat gaat geld kosten. En Michiel, ik vrees dat je nog veel harderop zult moeten zeggen dat er nog affaires uit het verleden naar boven zullen komen; anders gaan ze tegen je werken. Doe gewoon je stinkende best, geef je klokkenluiders de ruimte en toon dat je het waard bent om vertrouwd te worden. Op Facebook zei ik het gisteravond zo: "De man verdient het vertrouwen. De tent niet. Da's een hele klus, want nu moeten de banken kiezen: de vent of de tent?"
De Telegraaf schreef gisteren: Het bedrijf moet zichzelf heruitvinden”, zegt vleeshandelaar Jack van Messel. "Dat Herkemij dat aandurft, is te prijzen. Bij mij overheerst de hoop dat het bedrijf erbovenop kan komen.” Jack heet hier Zé Povinho omdat hij OK is, maar bedreigd werd door foute collega's uit 'het vlees'.
De vent of de tent, veel ingewikkelder moet niemand het willen maken. Dat legt genoeg last op de schouders van de vent.
Fotocredits: still, Omroep Brabant
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Het is toch verdomd moeilijk om varkensvlees te promoten. In het algemeen is het de prijs wat het argument is. Kip heeft een gezond imago. Varkensvlees krijg je pukkeltjes van. Nou meneer Herkemij hoe gaat u dat aanpakken?
Ik zat zo eens wat te denken.
Over het algemeen zijn mensen die varkensvlees eten niet agressief. Dat kan toeval zijn maar wellicht is er een "wetenschapper"te vinden die een link legt. Varkensvlees goed voor je gemoed
Als je al bij de beesten kijkt , hanen vechten , stieren ook , panga, kabeljauw zijn roofvissen. Maar varkens spelen met elkaar zouden ze de ruimte krijgen.
Ik zou daar maar eens over nadenken.
Is dit
"Daan van Doorn rijdt met drie Landrovers tegelijk over de Zeeuwse dijken en bestuurt zich nog steeds een slag in de rondte (ook bij Rabobank). Moet dat allemaal maar kunnen in ons nette Nederlandje?"
niet de allerergste constatering aan het dossier Vion.
Hoelang duurt het nog voordat bedrijven dit gaan inzien... ?
Bestuurders die dus gewoon hun vak niet verstaan... maar wel blijven besturen...
De Chinese varkensprijs wordt door de overheid vastgesteld, inderdaad op basis geslacht gewicht. Dan nog heb je gelijk Dick #10 dat het in verhouding tot een Chinees inkomen (2-5 $/dag) erg duur is. Er wordt door de Chinezen een toenemende hoeveelheid vlees geïmporteerd, uit Canada, VS (eerste 4 maanden +60% =68.000 ton), Brazilië en EU. De Russische veterinaire dienst heeft echter aan de Chinese collega's verteld dat ze beter geen vlees uit Europa kunnen halen vanwege Afrikaanse VarkensPest en de ongeorganiseerdheid in Europa(!?). Het verhaal van de AVP is natuurlijk belachelijk, maar Europa zit wel in lastig parket inzake de veterinaire structuur en afbakening van grenzen (but that's another story).
Chinezen importeren vooral de (bij ons) goedkope delen van het varken (neus, oren, starrten, poten). Da's rendabel voor de Chinees, maar de invloed op de Europese varkensprijs is uitermate beperkt. Het is geen oplossing voor de weggevallen afzet naar Rusland. Daar ging het om gigantische hoeveelheden, om veel vette (bij)producten, en sloot perfect aan bij de verwaarding van het complete varken. Voor de Russische verwerkende industrie en consument is de importstop minstens zo erg als voor de Europese producenten. De Russische varkens en vleesprijzen zijn hemelhoog gestegen en vleesverwerkende bedrijven liggen stil bij gebrek aan importvlees.
Frankrijk loopt qua prijs inderdaad nog verder achter #11. Ongeveer 10 cent slechter dan NL.
Patrick, ofwel varkens zijn wereldwijd goedkoper #8 dan in NL, ofwel ze zijn overal gelijke duur #12. Beide gaat slecht samen. Het lijkt me toch écht wel belangrijk dat men eerst de juist basisfeiten moet hebben voordat oplossingen zijn te vinden. Ook gaat er zeer beslist geen 70% varkensvlees in de worst. En ook géén 50% van het varkensvlees naar Rusland! #16. Ik zou ook uitermate voorzichtig zijn om juist daar de oplossing te zoeken. Duitslands grootste slachter Tönnies doet dat wel door in Rusland een slachterij te bouwen, maar dat is dan ook géén cooperatieve onderneming, en bevindt zich politiek en economisch in heel andere relaties.
Sorry voor de reacties ik had het stuk, Wat gebeurt er met Vion niet gelezen.
Moeten op Foodlog geen oude koeien uit de sloot halen.
Er zijn 4 reden benoemd waarom het slecht gaat bij Vion. Wie durft er 4 oplossingen aan te dragen? Als ik er over nadenk , les 1 marketing ,kijk naar je klant. 50% vh varkensvlees gaat normaal naar Rusland . Dus daar zit een oplossing. Zoek partnership met een Rus, deel kennis en laat ze mee financieren, vind Rabo ook leuk. Brabantse boeren wisten ook heel goed dat ze samen waarde hadden ieder voor zich was kansloos, nu is de wereld het speelveld.
Les2 onderscheid je, ietsje moeilijker een logo zegt niets, maar denk aan het benaderen van een markt buiten de eettafel, waarom is bifi bijv. Niet in The picture bij vion, waarom zijn er wel steakhouses , en vroeger wienerwalds , maar geen restaurants waar pork het menu is?
Les 3 innoveer, ik denk aan opdooi techniek, smaak capture. Kan je bevroren grondstof inzetten voor een vers stuk vlees, dan kan je veel flexibeler grondstof sourcen. Voorbeeld de us wil de loinribs,china de pootjes, waarom haalt vion de hammen dan niet uit USA.
Verpakking consumenten vertrouwen het vlees niet, laat zien toon aan dat het bij vion bewijsbaar goed zit. Er zijn stickers die verkleuren etc, vinden supermarkten niet leuk maar consumenten die eenmaal weten dat het bestaat zullen ook voor 0,50 c meer per kilo altijd voor een veilig product kiezen.
Les 4 zoek een nieuwe afzetmarkt, stuur mensen de wereld over. Heel raar gedacht zou je in gesprek kunnen gaan met moslims. Een varken is onrein, maar waarom kan je dat bepalen kan je dat elimineren , stel je vind uit dat het over een gen gaat.
Je vind een groep die zeggen nou ja als dat gen er niet inzit, dan zouden we ..
Moslims eten geen varkensvlees maar slikken wel medicijnen gemaakt van varkens, het is 2o14 wellicht is er ruimte voor nieuwe denkbeelden .