Het snoepje is een hit in Amerika en sinds 2013 ook verkrijgbaar in een aantal Europese landen. Binnenkort ook in ons land, meldt vakblad EVMI.

Huidporiën
De eetbare deo bevat uit planten gewonnen etherische oliën. Het idee is dat deze bestanddelen niet volledig worden afgebroken waardoor ze als je transpireert via de huidporiën naar buiten komen en verdampen. Net zoals dat bij knoflook gebeurt. Je gaat alleen naar rozen of lavendel ruiken. Volgens fabrikant Beneo kan een snoepje 6 uur lang als deodorant-vervanging dienen.

Kritiek
Het klinkt als een elegante oplossing voor warme tijden. Toch is er kritiek op het snoepje. Zo worden niet afgebroken voedingsbestanddelen bij mensen via de urine of ontlasting afgevoerd en niet via de huid. Bovendien zetten bacteriën op de huid ons van nature geurloze zweet om in niet fris ruikende substanties. Of het deosnoepje zijn claim waar kan maken, is dus nog de vraag. De producent veranderde in ieder geval maar vast de naam van Deo Perfume naar Deo Aroma. De eerste naam wekte te hoge verwachtingen.

Nutricosmetica
Het nieuwe snoepje hoort thuis in de categorie nutricosmetica, meldt Knack. Zo heet de grijze zone tussen voedingssupplementen en cosmetische producten. In deze categorie zitten producten die claimen een cosmetisch effect te hebben op huid of haren. De EFSA controleert of de producten hun claim ook echt kunnen waarmaken. Daar gaat echter nog wel wat tijd overheen. Het warme weer is een argument voor experiment.

Fotocredits: Deo Perfume Candy – Alpi via Facebook
Dit artikel afdrukken