Het Future for Farming programma is een initiatief van Agriterra, een organisatie die boerencoöperaties professionaliseert met behulp van experts uit Nederlandse topsectoren. Tijdens het programma bezoeken de jonge boeren verschillende zuivelbedrijven, gaan ze naar de World Dairy Summit en ontmoeten ze beleidsmakers in Den Haag.

Kruisbestuiving
Het streven is de boeren en andere betrokkenen elkaar te laten informeren, zodat er een wisselwerking ontstaat tussen de verschillende landen, coöperaties en boeren. Ook Nederlandse boeren kunnen immers nog best iets leren van hun Afrikaanse en Aziatische collega’s. “De context is heel anders, maar als je de problemen afpelt zijn ze in essentie hetzelfde”, legt Wil Wijtsma van Agriterra uit. Dat betekent dat de boeren ook van elkaar oplossingen kunnen leren.

Voorafgaand aan de zuivelproeverij en fermentatieworkshop vertellen Aziatische en Afrikaanse boeren én de boeren van de MelkSalon elkaar waarom zij lid zijn van een zuivelcoöperatie en wat hun uitdagingen zijn. MelkSalon ondernemer Marten Verdenius benadrukt hierbij de overeenkomsten tussen de verschillende coöperaties. Een van die overeenkomsten is het zoeken naar waarde die niet alleen economisch is. Deze manier van denken is voor boeren in ontwikkelingslanden met slechts een paar koeien lang niet altijd gemakkelijk. Een boer uit Nepal vertelt dat de eerste focus van zijn coöperatie puur overleven is: "Hoe verdienen wij geld?".

De boeren en de ondernemers van de MelkSalon zijn vooral nieuwsgierig naar de ervaringen met het starten van een coöperatie. Zij werken momenteel aan het opzetten van een nieuwe vorm van een zuivelcoöperatie. Ze willen weten hoe de communicatie tussen de verschillende boeren verloopt en hoe ze gezamenlijk maar op afzonderlijke boerderijen toch kunnen werken aan dezelfde productkwaliteit.

Verschillen benadrukken
De MelkSalon is een concept van ontwerper Sietske Klooster. In plaats van de melk van de boeren op een hoop te gooien, maakt ze gebruik van de verschillen tussen de soorten melk, die ontstaan door bijvoorbeeld een andere type voer of ras. In de proeverij proeven we melk van de 5 MelkSalon boeren, met elk hun eigen romigheid, zoetheid en nasmaak.

De verschillen in smaak worden nog extra versterkt wanneer je ze verwerkt tot producten, blijkt uit verschillende testen van de MelkSalon. Zo maakten ze roomkaas, yoghurt, ijs en een wat oudere kaas van alle 5 de melken uit de coöperatie. Tijdens de workshop proeven de boeren eerst 4 verschillende soorten yoghurt, waaronder viili uit Finland of Amasi uit Afrika. Vervolgens matchen ze een van de melken met een type yoghurt om die vervolgens zelf te maken.

Na afloop van de fermentatie zijn sommige boeren een beetje verward over de verschillende smaken en over de manier waarop ze zo'n aanpak kunnen toepassen. “Vanuit mijn achtergrond als ontwerper vind ik dat juist heel goed”, is de reactie van Klooster. “Het opent deuren voor een compleet nieuwe manier van denken”.
Dit artikel afdrukken