Achtergrond
-

Ik ben een beetje balorig vandaag, vandaar het kopje. Maar ook om weer eens te laten zien dat je nieuws moet interpreteren en niet op z'n emotionele waarde moet nemen.
Spittend door het nieuws van Wageningen kwam ik een bericht tegen met een commentaar van Prof. Pieter van 't Veer op een nieuwsbericht van het CBS: doodsoorzaak nummer 1 voor mannen is nu kanker. Van 't Veer laat zien dat het uitstekend nieuws is dat steeds meer mannen niet meer aan hart- en vaatziekten maar aan kanker overlijden. De verklaring is heel eenvoudig: we zijn minder vet gaan eten en bewegen meer (da's écht goed nieuws uit de mond van een wetenschapper), leven daardoor langer en als je langer leeft neemt je risico op kanker nu eenmaal toe omdat de reproductie-programmatuur van onze cellen nu eenmaal slijt. Wildgroei is het resultaat en dus kanker. Zoals het bekende dictum het zegt: van leven ga je dood. Van langer leven al helemaal.
Let overigens op de ondertitel van de WUR: 'for quality of life'. Daar komt met dit soort nieuws weer een heel nieuwe dimensie bij. Want het moet natuurlijk wel leuk blijven!
reageer
Je moet ingelogd zijn om te reageren.
Nog geen account, meld je dan nu aan!
Om te kunnen reageren op Achtergrond artikelen willen we je een beetje beter kennen.Je reputatie bouw je op in de rubriek Nieuws. Als je daar drie sterren hebt behaald, kun je ook in dit onderdeel reacties achterlaten.
Hoe je sterren opbouwt en waarom we dat zo doen lees je hier.
gerelateerde berichten
-
De gemiddelde consument bestaat niet. Dat bewijst de nieuwe studie van het OIVO over de verwachtingen, houdingen en gewoonten van de consumenten...
-
Nederlanders staan dagelijks ruim een half uur in de keuken en in het weekeinde zelfs tot bijna 50 minuten. De meerderheid van de consumenten eet door...
-
Het stijgt dus, maar niet genoeg. Bovendien gaat het alleen om fruit. En nu? De jaren dat Nederlanders steeds minder fruit aten, lijken voorbij....
-
Het aantal zelfstandige slagers is tussen 2004 en 2007 met 14% afgenomen. En dat is opmerkelijk, omdat in de meeste sectoren het aantal ambachtelijke...
-
Ik had deze helemaal gemist en ben hem in het foodwereldje nog niet tegengekomen: het bericht van marketing-online over de nieuwe puritein. Onderzoek...
-
Speciaalzaken als bakkers, slagers en groentewinkels moeten het vooral hebben van oudere klanten. Jongeren geven in toenemende mate de voorkeur aan...
-
Voor de liefhebbers. Wageningen Universiteit en Research Centrum is bezig met een onderzoek naar biologisch brood en heeft daarvoor een online...
-
Eén op de vijf leerlingen ontbijt niet altijd of niet altijd voldoende. In grote steden is dit zelfs bijna één op de drie. Dat blijkt uit het...
-
De Europese Commissie heeft de geproduceerde hoeveelheden olijfolie en het bedrag van de olijfoliesteun voor het verkoopseizoen 2004/2005...






2 reacties
Ik vind deze reactie
Datzelfde bewijs mag je ook wel naar mij mailen, ik ben zeer benieuwd. 300 mannen moeten 1 jaar lang een statine slikken om 1 hartinfarct te voorkomen. Er schijnt tot dusver zelfs geen enkele vrouw gered te zijn door het gebruik van statines. Ik heb vandaag toevallig het boek "De cholesterolleugen" van de auteur W. Hartenbach besteld...
Jacobus
Ik vind deze reactie
De cholesterolverlagende statines die nu bijdragen aan de daling van het sterfgevallen door hart- en vaatziekten zaten bijvoorbeeld al jarenlang in de pijplijn.
Wetenschappelijk bewijs voor deze uitspraak wil ik ook wel eens op papier zien.