FrieslandCampina wil de echte mensen achter zijn product laten zien. De multinational in melk is boerencoöperatie met 14.391 melkende leden en nog een paar duizend andere.

gijsmelk


Zoals je op het melkpak ziet, doen ze net of Gijs - een keuterboertje met 55 koetjes - in hun pak zit. Gijs is echt, maar zijn melk in uw pak is een sprookje. De kans dat er zelfs maar één druppel van zijn onder- of bovenmelk in het pak zit is minimaal. In 1 pak melk van FrieslandCampina zit een mix van melk uit alle provincies en van alle boeren. Het wordt opgehaald in een tankwagen waarin alles door elkaar wordt gehusseld. In de fabriek wordt de melk uit alle tankwagens nog verder elkaar gehusseld. Dat husseltje wordt helemaal uit elkaar gehaald in zogenaamde onder- en bovenmelk. Daarna wordt de melk weer zorgvuldig 'in elkaar gezet'. Dan smaakt die nl. altijd en overal precies hetzelfde, want dat schijnen wij te willen. En nu schijnen we ook de boer achter de melk in het pak te willen leren kennen. Dan wordt'ie betrouwbaar en echt. Als dat nodig is, dan schort het daar kennelijk aan.

Maar u weet het nu dus. Of er nou Gijs, Tijmen of Tjerk op je pak staat, die ziet er echt niet in. Een druppeltje ondermelk is theoretisch nog net denkbaar. Trouwens, met die 55 koetjes haalt Gijs de toekomst niet eens, want dat zijn er te weinig om nog twintig jaar van te kunnen leven. FrieslandCampina kan Gijs namelijk niet genoeg betalen voor de liters die zijn brave Betsy's en Katrina's iedere dag voor hem maken.

Marketeers noemen dit soort sprookjes 'beleving'. 'Je moet het verhaal achter je product vertellen', zeggen ze.

Ik ken een melkfabriek die de melk 10 boeren verwerkt. Er komt geen druppel ergens vandaan. Het komt ook allemaal uit één gebied. Het is er nog prachtig mooi ook. Maar ze zijn een beetje dom. Ze verkopen geen beleving, maar een merk. Volgens mij moeten ze zichzelf verkopen. Ze hebben een echt verhaal en zorgen beter voor hun koeien en hun land dan FrieslandCampina. Dat kunnen ze nog bewijzen ook. Hoe simpel kan het dus wezen.

Daarom vraag ik het maar 'ns. Wie hebt u liever, Gijs of die tien? Als je zeker wilt weten wat Gijs' collega's hun koeien voeren, of ze hun weide wel goed onderhouden en aardig zijn voor de vogels, of ze van hun koeien en kalfjes houden en netjes met antibiotica omgaan, kun je je pak FrieslandCampina maar beter laten staan. Je zult er nooit achterkomen of de melk in jouw pak wel is wat jij hoopt. Zelfs FrieslandCampina kan je hun telefoonnummers of mailadres niet geven; ze weten zelf niet waar de melk in hun pakken precies vandaan komt. Die tien kun je zo opzoeken in het telefoonboek. Je kunt er zelfs langsfietsen.

Willen we Gijzen of willen we zeker weten wat er echt in dat pak zit?

Ik hoop trouwens dat FrieslandCampina Gijs extra betaalt. Met zijn echte naam maakt hij geweldige reclame voor het sprookje van FrieslandCampina. Mocht er ooit iets zijn met de melk van die 14.390 andere FrieslandCampina boeren, dan is die brave Gijs uit Wilnis de klos. Ze hebben hem er nog voor laten tekenen ook. Kijk maar op het pak.
Dit artikel afdrukken