Zenith International, een van de grote internationale consulting organisaties voor de voedings- en drankenindustrie, voorspelt dat de consumptie van flessenwater binnen 5 jaar groter zal zijn dan die van frisdranken. West-Europeanen bleken in 2004 het meeste flessenwater te drinken met hun aandeel in wereldwijde consumptie van 25.9%. Dit aandeel wordt vnl. bepaald door de consumptie van Italië en Frankrijk. Azië en Australië groeien snel en staan op 24.5%. Waarschijnlijk hebben ze ons in 2005 al ingehaald. Als landen, gaan de VS en Mexico op kop.

Plat water, zoals we tegenwoordig in navolging van onze Zuiderburen zeggen, staat ver op kop, met aandeel van 83%. Bruiswater moet het dus met maar 17% doen.

Zenith verwacht dit op basis van de veranderende houding onder consumenten, die steeds meer kiezen voor flessenwater vanwege de inmiddels breed geaccepteerde gezondheidsvoordelen daarvan.
Duidelijk dus waarom grote frisdrankmerken als Coca-Cola en PepsiCo de afgelopen jaren flink hebben geïnvesteerd in water

De trend grijpt hard om zich heen, zelfs onder Eurosceptici. Gegevens van Mintel, een Engels marktonderzoeksbureau, laten zien dat de Engelsen - die net als wij liever goedkoop uit de kraan dan duur uit de fles drinken - tussen 1999 en 2004 toch 50% meer flessenwatertjes zijn gaan drinken.

De grootste spelers op de watermarkt zijn Danone, Nestlé (eigenaar van o.m de merken, Evian, Volvic and Vittel), PepsiCo en Coca-Cola. Ze kunnen hun borst natmaken: Zenith verwacht een in 2009 een consumptie-niveau van maar liefst 217 miljard liter tegen de 173 van vandaag. En stijging van maar liefst 25% in vier jaar. Een mooi produkt dat je zo uit de grond haalt!

Bron: Zenith International
Dit artikel afdrukken