image

Terwijl het Voedingscentrum o.m. frites en fritessaus nomineerde voor de Jaarprijs Goede Voeding kwam Foodnavigator.com afgelopen week met het nieuws dat het Japanse bedrijf Aiya naar Europa komt met Matcha. Matcha (ook geschreven als Macha) is een groene thee op basis van gemalen in plaats van een getrokken blaadjes. Zet je thee dan extraheer je nog geen 90% van de goede stoffen uit de theeblaadjes. Matcha is gemalen en wordt dus volledig gebruikt. Dat is niet onbelangrijk, want groene thee is te zien als een belangrijk onderdeel van een gezonde life style.

Matcha - een onderdeel van de eeuwenoude theeceremonie - wordt in Japan gezien als de top van de theemarkt. Vergelijkbaar met hoe we in Europa aankijken tegen truffels en caviaar.

Bijzonder vond ik het argument waarmee de Japanners hun keuze van markten in Europa motiveren. Ze starten niet in Londen, maar in Frankrijk en Italië omdat dat landen zijn met een oude traditie die luxe voedingsmiddelen weet te waarderen en de prijs daarvan begrijpt. Juist ook in die landen leeft de meest argwaan tegen onnatuurlijke voeding. Net als in Oostenrijk, waar het hoofdkantor van Aiya is gevestigd.

Een boeiende trend: als dit werkt, betekent het dat de bovenkant van de markt teruggrijpt op het goede van wereldwijde tradities.

En als het VC stug doorgaat en volgend jaar Langhoudbare Belgische Pralines met wat Omega 3 vetzuren en Extra Krokante Croky's met een scheutje vitamine C geldt het omgekeerde ook. De massa‚s houden we willens en wetens aan het gepimpte voer want de bovenlaag van de bevolking heeft nu eenmaal consumptievee nodig om zijn verstandige en kostbare voedingspatroon te kunnen betalen.

Je kunt natuurlijk ook je eigen groententuintje starten en veel broccoli eten ;-)
Dit artikel afdrukken