Het Gezonde Keuze-logo van Albert Heijn en het Ik Kies Bewust-logo dat ooit werd bedacht bij Unilever om suiker, vet en zout in houdbaar en later ook in vers te reduceren moesten fuseren. Vandaag werd bekend hoe de fusie tussen die twee gaat heten: Vinkje
Op de site van Ik Kies Bewust staat te lezen:
Het Ik Kies Bewust-logo heet voortaan 'het Vinkje'. Het Vinkje is het voedselkeuzelogo dat is ontstaan door samenvoeging van het Ik Kies Bewust-logo en het Gezonde Keuze Klavertje van Albert Heijn. Het Vinkje vervangt het Ik Kies Bewust-logo en Het Klavertje in de schappen en zal uiteindelijk op 6600 verpakkingen staan in de supermarkt en in de catering, zoals bedrijfsrestaurants en op NS-stations. De Vinkjes worden toegewezen aan producten die voldoen aan strenge criteria op het gebied van zout, suiker, verzadigde vetten, vezels en energie. Het staat voor de gezondere variant binnen een bepaalde groep levensmiddelen.
Het Vinkje is in twee kleuren op de verpakkingen te zien. Het groene Vinkje staat voor een gezondere keuze binnen een groep van basisproducten als brood en melk. Het blauwe Vinkje staat voor een bewuste keuze binnen andere groepen zoals soepen en sauzen. Clémence Ross, voorzitter van Stichting Ik Kies Bewust: "Het Vinkje is niet alleen een middel om consumenten makkelijk een gezonde keuze te bieden, maar ook om supermarkten, producenten en cateraars te stimuleren hun producten gezonder samen te stellen."
De instroom van het nieuwe logo zal wegens distributie en verpakkingsvoorraden geleidelijk gebeuren. Uiterlijk maart 2013 moeten de laatste verpakkingen zijn aangepast van alle producten die meedoen. Maar de verwachting is dat dit in maart 2012 al wordt gerealiseerd.
Fotocredits: Ik Kies Bewust
Dit artikel afdrukken
Het Ik Kies Bewust-logo heet voortaan 'het Vinkje'. Het Vinkje is het voedselkeuzelogo dat is ontstaan door samenvoeging van het Ik Kies Bewust-logo en het Gezonde Keuze Klavertje van Albert Heijn. Het Vinkje vervangt het Ik Kies Bewust-logo en Het Klavertje in de schappen en zal uiteindelijk op 6600 verpakkingen staan in de supermarkt en in de catering, zoals bedrijfsrestaurants en op NS-stations. De Vinkjes worden toegewezen aan producten die voldoen aan strenge criteria op het gebied van zout, suiker, verzadigde vetten, vezels en energie. Het staat voor de gezondere variant binnen een bepaalde groep levensmiddelen.
Het Vinkje is in twee kleuren op de verpakkingen te zien. Het groene Vinkje staat voor een gezondere keuze binnen een groep van basisproducten als brood en melk. Het blauwe Vinkje staat voor een bewuste keuze binnen andere groepen zoals soepen en sauzen. Clémence Ross, voorzitter van Stichting Ik Kies Bewust: "Het Vinkje is niet alleen een middel om consumenten makkelijk een gezonde keuze te bieden, maar ook om supermarkten, producenten en cateraars te stimuleren hun producten gezonder samen te stellen."
De instroom van het nieuwe logo zal wegens distributie en verpakkingsvoorraden geleidelijk gebeuren. Uiterlijk maart 2013 moeten de laatste verpakkingen zijn aangepast van alle producten die meedoen. Maar de verwachting is dat dit in maart 2012 al wordt gerealiseerd.
Fotocredits: Ik Kies Bewust
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog