Twee berichtjes van deze week vallen op. AH meldt dit jaar een groot succes in kant-en-klaar maaltijden voor Kerst te verwachten. La PLace (Vendex) heeft zijn eerste mangerie geopend: je koopt er kant-en-klare maaltijdcomponenten en hoeft niets meer zelf te maken. Makkelijk en nog prettig geprijsd ook.

Het laatste bericht past natuurlijk in de trend: drukdrukdruk, uitgeblust en dus het eten moet geen zorgen opleveren. Het eerste bericht is toch anders. Hoe zat het met die andere trend? In het weekend en voor bijzondere gelegenheden pakken mensen juist flink uit en doen ze alle moeite om zelf te koken. Kerst, als summum van de bijzondere eetmomenten in het jaar, zorgt dus voor de vraag hoe het AH succes begrepen moet worden.

Getuige de wonderbaarlijk korte files van afgelopen donderdag en vrijdag waren al veel mensen vrij. Alle tijd dus om boodschappen te doen en voorbereidend te koken. Daar lag het dus niet aan. Je zou juist een stijging in de vraag naar bijzondere ingrediënten verwachten.

Ligt het er misschien aan dat de mensen die het voorheen bij een aangeklede Kerst-boerenkool hielden, zich nu te buiten gaan aan luxe kant-en-klaar? Of houden we de keuken met z'n allen zo langzamerhand écht voor gezien?

Dit artikel afdrukken