De extra grote supermarkt is 'hot'. Klanten kunnen er op een nieuwe manier boodschappen doen. Het gaat om groot, groter, verser en meer beleving. Volgens De Levensmiddelenkrant is het aantal grote supermarkten, met minimaal 2.500 vierkante meter winkelvloer, de afgelopen twee jaar gegroeid van 67 in 2013 naar 75 in 2015.
langzaam maar zeker krijgt iedere stad zijn eigen magneet buiten het centrum
Die groei zal naar verwachting nog wel even aanhouden en geeft langzaam maar zeker iedere stad zijn eigen magneet buiten het centrum.

Megasupers bedreiging voor stadscentra
Jumbo heeft z'n Foodmarkt en wil er de komende jaren nog 10 openen. Albert Heijn vernieuwt zijn XL-winkels.

Dat is fijn voor consumenten, maar er kleven ook bezwaren aan de megasupers. Ze bevinden zich vaak aan de periferie van de stad en laten klanten wegtrekken uit stadscentra.

Tegen die achtergrond stuurde vorige week minister Henk Kamp de Retailagenda naar de Tweede Kamer. Deze lijst met afspraken tussen marktpartijen en overheden moet winkelgebieden compacter en extra aantrekkelijk maken door leegstand terug te dringen en regels rondom detailhandel in steden te versoepelen. Maar dat gaat niet zonder slag of stoot.

’Hypersupers dood voor centra’
De Levensmiddelenkrant laat een aantal politici en deskundigen uit de vastgoedbranche aan het woord. De provincies spelen een belangrijke rol omdat zij 'streng moeten handhaven als het gaat om het aanwijzen van winkellocaties'.
Een taak voor de overheid om daar een stokje voor te steken
Ze vinden dat er geen supermarkten meer mogen komen buiten de bestaande winkelcentra. Maar dat gaat nog wel eens mis, zoals bij de nieuw te openen megasupermarkt in Tilburg op een plek waar reeds al een Albert Heijn XL zit. Ondanks protesten van onder andere gemeenten en provincies keurde de Raad van State de bouw onlangs goed.

Jan Meerman, voorzitter van INretail vindt dat zoiets in de toekomst niet meer mag gebeuren. “Een hypersuper aan de rand van de stad is de doodsteek voor complete wijkcentra. Een taak voor de overheid om daar een stokje voor te steken”, zegt hij. Gertjan Slob van Locatus vindt dat nieuwe supermarkten altijd in bestaande (stads)centra moeten komen, omdat dit goede trekkers zijn voor centra. Maar om stadscentra aantrekkelijk te maken voor supermarkten is wel medewerking van gemeenten noodzakelijk, voegt Slob toe. Denk hierbij aan parkeergelegenheid voor klanten en bereikbaarheid van de locatie voor vrachtverkeer voor de winkelbevoorrading.

Fotocredits: ‘black bird watch’, frankieleon
Dit artikel afdrukken