VVD-Kamerlid Helma Lodders onthulde het eerste bord op het akkerbouwbedrijf van Peter van Damme in Biddinghuizen, meldt Boerenbusiness. Met de borden willen gangbare boeren een beter en positief beeld geven van de gangbare akkerbouw, fruitteelt en veehouderij.

Wij willen vooruit, maar we worden tegengehouden. Het kan niet zo zijn dat Nederland de verkeerde keuzes maakt als er te eenzijdig wordt gedacht over deze zaken
Onderwaardering
De gangbare boeren voelen zich namelijk stelselmatig ondergewaardeerd. Van Damme: "Ik voel me als gangbare boer niet altijd gewaardeerd voor mijn inzet als bewuste teler. [..] Door een te hoog gehalte emotiepolitiek, ben ik bang dat wij de doelen gericht op duurzaamheid niet halen. Wij willen vooruit, maar we worden tegengehouden. Het kan niet zo zijn dat Nederland de verkeerde keuzes maakt als er te eenzijdig wordt gedacht over deze zaken."

Bewustwording
Volgens Van Damme wordt de consument eenzijdig voorgelicht. Verwerkers en retailers zetten bij de productmarketing bij voorkeur niet-gangbare aspecten in het zonnetje. Ook stelt hij dat de politieke lobby steeds sterker wordt, met als gevolg dat discussies zoals bijvoorbeeld over het kalf bij de koe of Roundup ontsporen. "Het lijkt wel of wij als gangbare boeren niet goed bezig zijn, terwijl dat wel zo is. We verzorgen de grond goed zodat we in eerste plaats een goede teelt krijgen en dat volgende generaties dit kunnen voortzetten, wij produceren veilig en lekker voedsel en hebben en gebruiken de kennis om de hele wereld te voeden. Dit is gewoon niet goed bekend bij de consument en dat verhaal moet meer verteld worden!"

Bij veel vraag (er zijn al 25 borden besteld door collega-boeren), krijgt de Boer Bewust-actie een 'professioneel vervolg'. Van Damme besluit: "Vanuit de akkerbouwsector, de verwerkende industrie en burgers heb ik vernomen dat ze het vooral leuk vinden dat de actie uit het hart van boeren komt en niet vanuit multinationals en de verwerkende industrie."
Dit artikel afdrukken