Want als iemand kan zorgen voor een lagere suikerconsumptie, dan zijn het de frisdrankmakers wel, zegt Karine Hoenderdos van Nieuws voor Diëtisten.
Het is wetenschappelijk overtuigend aangetoond: het drinken van suikerhoudende dranken vergroot de kans op overgewicht en diabetes type 2. Dat is de reden dat de Gezondheidsraad en het Voedingscentrum het gebruik van frisdranken, vruchtensappen en andere suikerhoudende dranken ontraden. Water en thee, dat zijn de dranken die echt goed voor ons zijn.
Zo’n boodschap doet natuurlijk pijn in de portemonnee van de frisdrankindustrie. Hun toch al niet zo florissante imago krijgt een dikke vette deuk als wetenschappers zo ronduit zeggen dat hun producten slecht zijn voor de volksgezondheid.
Dus wat doet de frisdrankindustrie? Ze bedenken gezamenlijk een doekje voor het bloeden en noemen dat met een sjiek woord: convenant. Jan Burger van Coca Cola vertelde hierover op het bloggersevent dat Voeding Nu organiseerde. Ik viel bijna van mijn stoel.
Dit rapport heeft het ministerie van VWS die dag met droge ogen in ontvangst genomen. Terwijl ze het gewoon hadden moeten verscheuren natuurlijk.
Tien procent!! Een schamele tien procent!!
Als er één product is dat vrij gemakkelijk light, zero of desnoods “groen” gemaakt kan worden, dan is het wel frisdrank. En als er één industrie is die de beschikking heeft over waanzinnige marketingbudgetten om de zero-varianten te promoten, dan zijn het wel de koolzuurgiganten. Coca Cola heeft het over een ‘Gebalanceerde Leefstijl’ en sponsort daarom peperdure sportevents zoals de Olympische Spelen, het WK voetbal en het Jeugdsportfonds. (Maar met balans bedoelen ze waarschijnlijk: wie meer beweegt, kan meer frisdrank drinken zonder dat de balans doorslaat.)
De 10% doelstelling van deze frisse branche is zó’n slappe hap, dat het bijna lachwekkend is. En dan durven ze het ook nog met ‘gepaste trots’ een ‘vooruitstrevende ambitie’ te noemen.
Ga je schamen, frisdrankindustrie.
Deze opinie verscheen vandaag ook op Nieuws voor Diëtisten.
Dit artikel afdrukken
Zo’n boodschap doet natuurlijk pijn in de portemonnee van de frisdrankindustrie. Hun toch al niet zo florissante imago krijgt een dikke vette deuk als wetenschappers zo ronduit zeggen dat hun producten slecht zijn voor de volksgezondheid.
Dus wat doet de frisdrankindustrie? Ze bedenken gezamenlijk een doekje voor het bloeden en noemen dat met een sjiek woord: convenant. Jan Burger van Coca Cola vertelde hierover op het bloggersevent dat Voeding Nu organiseerde. Ik viel bijna van mijn stoel.
Dit rapport heeft het ministerie van VWS die dag met droge ogen in ontvangst genomen. Terwijl ze het gewoon hadden moeten verscheuren natuurlijkUit een persbericht uit 2014 van de Nederlandse vereniging Frisdranken, Water, Sappen citeer ik: “Op 24 juni jl. maakten wij als frisdrankenindustrie met gepaste trots onze gezamenlijke ambitie bekend om in 2020 tien procent minder calorieën via frisdranken op de markt te zetten (ten opzichte van het basisjaar 2012). Als frisdrankenindustrie willen we dit realiseren door middel van productinnovatie, meer marketinginspanningen op laag calorische dranken en kleinere verpakkingen.”
Dit rapport heeft het ministerie van VWS die dag met droge ogen in ontvangst genomen. Terwijl ze het gewoon hadden moeten verscheuren natuurlijk.
Tien procent!! Een schamele tien procent!!
Als er één product is dat vrij gemakkelijk light, zero of desnoods “groen” gemaakt kan worden, dan is het wel frisdrank. En als er één industrie is die de beschikking heeft over waanzinnige marketingbudgetten om de zero-varianten te promoten, dan zijn het wel de koolzuurgiganten. Coca Cola heeft het over een ‘Gebalanceerde Leefstijl’ en sponsort daarom peperdure sportevents zoals de Olympische Spelen, het WK voetbal en het Jeugdsportfonds. (Maar met balans bedoelen ze waarschijnlijk: wie meer beweegt, kan meer frisdrank drinken zonder dat de balans doorslaat.)
De 10% doelstelling van deze frisse branche is zó’n slappe hap, dat het bijna lachwekkend is. En dan durven ze het ook nog met ‘gepaste trots’ een ‘vooruitstrevende ambitie’ te noemen.
Ga je schamen, frisdrankindustrie.
Deze opinie verscheen vandaag ook op Nieuws voor Diëtisten.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
karine hoenderdos , in mijn gedachtekronkels is jouw punt sterk gerelateerd aan de punten die ik in #10 en verder noem. Immers, als een product maatschappelijk volkomen geaccepteerd is, hoe kan je dan verwachten dat fabrikanten dat gaan aanpassen? Van welke kant zouden ze dan druk moeten ervaren?
Je kan het ook met het omgekeerde vergelijken: het gebruik van E-nummers. Vanuit wetenschap en wetgeving is er geen druk om het gebruik daarvan te staken, maar er is wel redelijk veel maatschappelijke onrust over. Wat zie je: een heel aantal fabrikanten acteren op dat laatste en vervangen E-nummers in hun producten. Kortom, de maatschappelijke acceptatie is hier bepalend.
Laten we niet van mijn onderwerp afdrijven, dat is namelijk niet dat frisdrank de wereld uit moet.
Het is dat de frisdrankindustrie de maatschappelijke verantwoordelijkheid zou moet nemen door nieuwe producten met minder of geen suiker te ontwikkelen, kleinere porties aan te bieden, uit scholen weg te blijven en hun marketing aan te passen.
Kan je dat wat concreter maken Dick? Ik begrijp niet zo goed hoe je dit voor je ziet.
Dat kun je bijv. Greenpeace en Wakker Dier leren.
Hoe doe je dat?