imageFruitmasters start een centrum dat kennis verzamelt over de gezondheidseffecten van fruit. Het bedrijf wil met extra gezondheidsclaims op fruitproducten klanten verleiden met nieuwe aankoopmotieven. Dat meldt het Agrarisch Dagblad. Fruitmasters ziet de zuivelsector als goed voorbeeld van een productgroep waarin veel aandacht is voor de gezondheidseffecten. Zuivelfabrikanten werken veelvuldig met gezondheidsclaims om klanten tot aankoop te verleiden. Frambozen
Het Fruitmasters Health Institute zoekt naar onderzoeksresultaten over de eigenschappen van fruit en rassen en zal deze vertalen naar de verschillende doelgroepen. Zo zag de afzetorganisatie de verkoop van frambozen vorig jaar flink toenemen na berichten over de heilzame werking van dit type zachtfruit.

Samenwerking
Fruitmasters ziet niets in samenwerking met andere telers of fruitverwerkers. 'Het heeft een dusdanig commercieel belang dat we daarin niet zullen samenwerken', aldus directeur Rian Verwoert.

Winststijging
Het fruitbedrijf zag zijn winst het afgelopen jaar flink toenemen. Met name door de groeiende verkoop van importfruit verbeterde het resultaat. De winst kwam in 2006 uit op 3,2 miljoen euro tegen 1,2 miljoen euro in 2005. Gemiddeld lagen de fruitprijzen flink hoger dan in voorgaande jaren. Met een gelijkblijvend volume steeg de omzet 15 procent naar 265 miljoen euro. De situatie rond de meeste appel- en perentelers blijft echter zorgelijk.

bron: agrarisch dagblad
Dit artikel afdrukken