Gisteren werd bekend dat New York Pizza blote vrouwen inzet bij de verkoop van puur natuur pizza's. Ook FrieslandCampina blijkt sex in te zetten voor zijn jongste campagne.
In die jongste campagne van Royal FrieslandCampina (RFC) brengt een sexy boer vrouwen - zelfs getrouwde met een kinderzitje achterop hun fiets - het hoofd op hol.
Het is 'lekker geile' reclame om melk en yoghurt te verkopen en als zodanig een historische stap voor zuivelaar RFC. Reclame op basis van sex is uiteraard geen nieuws op bijvoorbeeld de terreinen van personal care (shampoo, deodorant en parfums), kleding en auto's.
Op boerennieuwssite Nieuwe Oogst wordt de nieuwe reclame voor de nieuwe Boer En Land lijn - de vernieuwde Boerenland producten - van een academisch commentaar voorzien:
'De reclame is een verwijzing naar de populaire Coca Cola-reclame van een aantal jaar geleden,' zegt hoogleraar marketing Rik Pieters van Universiteit Tilburg. 'Daar bracht een stoere werkman ook de hoofden op hol van kantoordames.'
Met de komst van het televisieprogramma Boer zoekt Vrouw is boer, vooral voor de stadse vrouw, een jonge, aantrekkelijke en interessante ondernemer geworden. Die ook nog eens vitaliteit en vruchtbaarheid uitstraalt.
Deze Campina-reclame maakt het imago van melk of zuivel niet direct meer sexy, vindt Pieters. 'Het gaat vooral om het merk.' Daarbij wordt met geen woord gerept over het vetgehalte, gezonde eigenschappen of de biologische oorsprong van Boer en Land-zuivel.
Het gaat om het imago, weet Pieters. 'De geur van varkensmest moet van het boerenproduct verdwijnen'.
Bekijk de nieuwe spot - Proef de liefde - zelf maar eens:
Wij moesten denken aan de spot van de Britse Yeo Valley melkboeren uit 2010. Die had minder expliciete verwijzingen naar sex, maar was minstens zo sexy:
De Britten lijken wat geraffineerder met sex en melk. Ze richten zich niet alleen op huisvrouwen en homo's, maar bieden ook de heteroman zijn kijkgenot. Yeo Valley slaagde erin om op een aangename manier niet-sexistisch te zijn en sterk de verbinding met land en moderne landbouwtechniek en stoere machines te leggen.
Proef de liefde is genomineerd voor de Gouden Loeki. Hieronder kun je alvast zeggen hoe je aankijkt tegen sex in reclame voor melk en yoghurt.
Fotocredits: still uit commercial, FrieslandCampina
--- POLL ---
Dit artikel afdrukken
Het is 'lekker geile' reclame om melk en yoghurt te verkopen en als zodanig een historische stap voor zuivelaar RFC. Reclame op basis van sex is uiteraard geen nieuws op bijvoorbeeld de terreinen van personal care (shampoo, deodorant en parfums), kleding en auto's.
Op boerennieuwssite Nieuwe Oogst wordt de nieuwe reclame voor de nieuwe Boer En Land lijn - de vernieuwde Boerenland producten - van een academisch commentaar voorzien:
'De reclame is een verwijzing naar de populaire Coca Cola-reclame van een aantal jaar geleden,' zegt hoogleraar marketing Rik Pieters van Universiteit Tilburg. 'Daar bracht een stoere werkman ook de hoofden op hol van kantoordames.'
Met de komst van het televisieprogramma Boer zoekt Vrouw is boer, vooral voor de stadse vrouw, een jonge, aantrekkelijke en interessante ondernemer geworden. Die ook nog eens vitaliteit en vruchtbaarheid uitstraalt.
Deze Campina-reclame maakt het imago van melk of zuivel niet direct meer sexy, vindt Pieters. 'Het gaat vooral om het merk.' Daarbij wordt met geen woord gerept over het vetgehalte, gezonde eigenschappen of de biologische oorsprong van Boer en Land-zuivel.
Het gaat om het imago, weet Pieters. 'De geur van varkensmest moet van het boerenproduct verdwijnen'.
Bekijk de nieuwe spot - Proef de liefde - zelf maar eens:
Wij moesten denken aan de spot van de Britse Yeo Valley melkboeren uit 2010. Die had minder expliciete verwijzingen naar sex, maar was minstens zo sexy:
De Britten lijken wat geraffineerder met sex en melk. Ze richten zich niet alleen op huisvrouwen en homo's, maar bieden ook de heteroman zijn kijkgenot. Yeo Valley slaagde erin om op een aangename manier niet-sexistisch te zijn en sterk de verbinding met land en moderne landbouwtechniek en stoere machines te leggen.
Proef de liefde is genomineerd voor de Gouden Loeki. Hieronder kun je alvast zeggen hoe je aankijkt tegen sex in reclame voor melk en yoghurt.
Fotocredits: still uit commercial, FrieslandCampina
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Geen TV, mijn hele leven.
Wel poosje geprobeerd, maar te weinig van mijn gading, en te dwingend alles op vaste tijden.
En te veel andere interessante dingen te doen, jammer van mijn tijd.
Klopt Assie #10, door veranderen van eetpatroon (langzaam aan) verandert je smaak. Soms neem ik weer van het oude, en op de helft denk ik dan "waarom heb ik dit ooit lekker gevonden, waarom heb ik dit nu eigenlijk gekocht?" (Misschien was ik dan beinvloed door reclame, soms wilde ik geen 'nee' aan een ander verkopen). En dan kan ik er weer een 1/2 tot heel jaar tegenaan.
Ook ik mijd zo langzamerhand het kijken van t.v. (#6), vooral de commerciele zenders vind ik een ramp. Wil ik wat zien, doe ik dat vaak via 'uitzending gemist' o.i.d. Dan maar geen film zien; de lol is daar zo langzamerhand vanaf (ik heb eens op de commerciele kanalen de tijd van echt kijken getimed met het verplicht moeten kijken naar reclame. Ik vond de uitslag ongehoord). En trouwens, t.v.-makers hebben zo langzamerhand lak aan de kijker. Je wordt met herhalingen van herhalingen om de oren geslagen.
Ned. 1, 2 en 3 zijn dan weer wel een redelijke verademing.
Ik kijk ook niet meer naar kanalen van Youtube, maar 'Dailymotion'.
KPN staat trouwens bij mij als fantastisch te boek, die hadden een reclame die je gewoon weg kon klikken. Elke keer dacht ik "dank, KPN". Ik heb daar zelfs 1x met aandacht naar zitten kijken, alhoewel ik nu niet meer weet waar het over ging. ;-)
Zo zal het voor de meeste mensen idd werken, dat geef ik ook toe, het gebeurt mij vaak genoeg dat ik naatr cake, koek en chips kijk, maar daar blijft hetbij KIJKEN. Wat ik erbij denk is: "het is best lekker, maar ik weet wat het met mijn lichaam, gewicht en het gevoel wat ik heb als ik het op heb doet, dus laat maar lekker liggen die rommel" en dan loop ik door en koop nog steeds alleen wat ik nodig heb, verse producten, eventueel wat vlees en brood en zuivel voor mijn man. Ook hij eet geen onnodige rommel, alleen vers.
Let wel, dat heeft jarenlang geduurd, want chips heb ik vorige week nog gegeten, maar toen kreeg ik er zo'n enorme gore nasmaak van, dat ik het restant van de zak, zeker de helft, ineens weggegooid heb en het echt nooit meer zal kopen. De verslaving heeft dus nog zeker 2,5 jaar geduurd sinds ik mijn eetpatroon veranderd heb eer ik daar ook eindelijk vanaf was(ben). Door het veranderen van eetpatroon gaat je smaak helemaal veranderen en dan ineens ook daarvan een viese vettige en zoute nasmaak van krijgen, de hele avond lang, dan ben je het echt wel een keer zat en chips was het enige wat ik af en toe, 1x in de maand, nog wel kocht. Gelukkig ben ik daar nu dus ook vanaf en vangt de industrie mij ook daar niet meer mee. Als ik nu beinvloed wordt door extra aankopen is dat een bakje aardbeien wat ik in de aanbieding zie oid.
Maar er zijn zat, teveel eigenlijk, mensen die nog steeds verleid worden door de schappen in de supermarkten, vooral op de kopse kanten waar je altijd langsloopt.
Dat is goed.
Maar het geraffineerde is dat je niet door hebt dat je beinvloed wordt.
Als je in de super loopt, dan denk je al lang niet meer aan die reclames allemaal.
Toch kies je anders dan als je die reclame niet hebt gezien.
Daar is genoeg onderzoek naar gedaan dat het zo werkt.
Reclame op tv is 1 van de grootste trekkers aan klanten, dat is gewoon zo, naast de vele reclameposters op straat en metro/treinstations enz, de prijzen die voor die reclames mogen showen zijn voor die bedrijven peanuts vergeleken met de winst die ze uiteindelijk maken. Ook ik heb heus wel bij die categorie beinvloedbare mensen gezeten, ik zal heus nog wel door andere dingen beinvloed worden, maar reclames op tv en al die mooie posters, die doen me echt niks meer, daar prik ik tegenwoordig doorheen.