image De vrolijke Blue Band Idee reclame ken je vast wel van de TV (als je daar niet meer naar kijkt, kijk dan even naar de saaie tekst hier).

Volgens Prof. Frans Kok, de man die verantwoordelijk is voor de normen waarmee de Gezondheidsraad het goede van onze voeding beoordeelt, misleidt Unilever de consument met zijn reclame voor Blue Band Idee.

Het staat nl. helemaal niet vast of je kinderen wel slimmer worden van met ALA verrijkte margarine.

Kok lijkt daarmee indirect kritiek te hebben op de conclusies die marketeers zouden kunnen trekken uit het rapport dat hij deze week kreeg uitgereikt van het Voorlichtingsbureau van het productschap Margarine, Vetten en Oliën. Daarin valt te lezen dat TNO heeft vastgesteld dat de inname van het plantaardige Omega-3 vetzuur alfa-linoleenzuur (ALA) in Nederland onder de dagelijks aanbevolen hoeveelheid ligt.

Een mooi commentaar van Jos bij Kok's kritiek valt te lezen op reclamewereld.blog.nl:

En dan raar vinden dat steeds meer vraagtekens worden gezet bij 'verantwoord' adverteren... Vroeger was BlueBand gewoon 100% verantwoord vanwege de moeder die in de reclame (van Lintas, dacht ik?) een hoofdrol speelde. Dat was genoeg, toen.

Heel wat anders: wat mag je dan nog meer niet suggeren?

Nog anders gevraagd: opent Kok het offensief op 'neppen' in die uiterst gecompliceerde relatie tussen wetenschap en marketing?
Dit artikel afdrukken