Altijd weer boeiend om de lijstjes van trendwachers te bekijken.
Wat eten we en wat drinken we in 2007? De trendwatchers van reclamebureau HBMEO en PR-bureau So PR presenteren de nieuwste foodtrends voor Spring & Summer 2007. Hot in 2007
Authentiek Italiaans ijs
Freeze producten
Lollo rosso sla
Latte macchiato
Tasty tom tomaten
Fusion is passé
Traditionele internationale keukens, maar dan trendy
Palmharten
Truffelaardappels
Granny Smith appels
Rauwe bloemkool met cocktailsaus
Kleine komkommers
Nieuwe mosterd
Turkse boerensalades
Mierikswortel
Goede boerenkazen (biologisch zonder stremsel)
24/7 bezorgdiensten
Flessen water op tafel
Cholesterol-free mayonaise
Wilde perzik
Buiten de deur ontbijten
Niet-roken restaurants
Biologisch
Cranberrysap
Amerikaanse take-away bakjes
Vegetarische tosties
Champagne met cranberrysap
Smoothies & verse fruitshakes.
Even een snelle analyse.
Een aantal van deze 'voorspellingen' trapt open deuren in. Authentiek Italiaans ijs, lollo rosso sla, latte macchiato (na de cappuchino aan de macchiato of ook wel koffie verkeerd) ,Tasty tom tomaten, Fusion is passé, traditionele internationale keukens, maar dan trendy, truffelaardappels (alweer een tijdje geleden 'in' geraakt).
Granny Smith appels (denk eerder dat biologische authentieke appels in raken), mierikswortel (is dat ooit uit geweest?), flessen water op tafel (waar zijn deze mensen geweest de afgelopen jaren), buiten de deur ontbijten (trendbox heeft net een klein onderzoek gedaan waaruit blijkt dat men weer steeds meer thuis gaat ontbijten aan de tafel), niet-roken restaurants
biologisch, cranberrysap, smoothies & verse fruitshakes.
De enige echt ' nieuwe' ontwikkelingen:
Freeze producten (ik ken ze niet), palmharten (vroeger veel mee gewerkt in de horeca, in salades en als voorgerecht), kleine komkommers (al veel gezien bij de Turkse slager), nieuwe mosterd (nieuwsgierig wat ze nu hiermee bedoelen), Turkse boerensalades (prima spul), goede boerenkazen (biologisch zonder stremsel!? wat is er fout aan stremsel?), 24/7 bezorgdiensten (zal zich sterker doorzetten, was al aanwezig), cholesterol-free mayonaise
(onlogisch en bizar), Amerikaanse take-away bakjes (uit de diverse films), vegetarische tosties (vernieuwend).
Stel voor dat wij voor het komend jaar ook een aantal trends gaan benoemen.
Bron: zibb
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Wouter, je kunt melk inderdaad laten stremmen met zuur, zo is de kaas uitgevonden. Maar wordt het ook kaas die net zo lekker is als die gemaakt met stremsel? Nee. Door het zuur lost een deel van het melkeiwit op en de gestremde melk is een stuk minder stevig. Bovendien verloopt de smaakontwikkeling in een zure omgeving niet goed.
Huttenkase met een schep zout, kansloos als concurrent voor een echte kaas.
Makreel wordt uberhip, omdat het met slechts een enkel bammetje per week al zorgt dat je je aanbevolen visvetten weer binnenkrijgt. En zonder schuldgevoel, want makreel zwemt tenminste nog een beetje in fatsoenlijke aantallen rond.
Er volgt ook een explosie van kleine-flesjes-met-iets-gezonds-erin. Het wachten is dan alleen nog op het combiproduct, omdat de koelkasten beginnen uit te puilen. Ik zet mijn geld op het eerste flesje yoghurtdrink met plantensterolen, probiotica, eetlustremmers, visvetzuren, vezels en de complete dagelijkse aanbeveling aan vitamines en mineralen. In aardbeien en -natuurlijk- bosvruchtensmaak.
De troetelboer wordt ook hip. Iedere stad heeft straks zijn eigen lieve, toegankelijke, tikje ouderwetsmopperige boer waar je op zaterdagmiddag boerenbuitenlucht kunt inhaleren en allerhande verse spullen kunt kopen. Je kunt er terecht voor verse eitjes, boerenkaas, appelsap, melk, worst en volkorenmeel. Met scharrelkipjes, klauterhooiberg en autenthieke speeltuin op het erf.
Mijn koffiedik zegt dat snackbarhouders dit jaar marktaandeelterug proberen te pakken door, onvermijdelijk, ook op de gezonde toer te gaan. Niet alleen door Frideaal en plantaardige olie, maar ook door nieuwe menu-items. Misschien zelfs met echte groente. Restaurants zullen ook meedoen, door groente duidelijker op de menukaart te zetten.
Daarnaast zullen ook groente en fruit aggressiever in het supermarktschap gelegd worden. Ik zie schreeuwerige gezondheidsteksten op sinaasappelnetjes en bananenstickers.
Groene thee wordt zo heet dat café's pure groene thee zonder bijsmaakje op de kaart gaan zetten.
Tot slot: ambachtelijke worsten, of wat daarvoor door kan gaan. De consument is op zoek naar authenticiteit en dat vindt hij in producten waar traditie en streekgebondenheid van afspatten.
Volgens mij, Jurgen op Jan, moet je eens een pak melk wat langer laten staan, over de uiterste datum.
Je schrikt van de vlokken, denkt aan bederf, maar het is echt kaas hoor, alleen niet wat je gewend bent. Huttenkase met puntjes op de u en de a, daar heeft t het meeste van weg. Wat zout er door, proeven en je neemt je ontslag om een kaasfabriek te beginnen.
Volgens mij kun je zonder stremsel helemaal geen kaas maken. Wel bestaat er plantaardig en biotechnologisch stremsel (ipv stremsel uit kalvermagen)