"Food beweegt", zegt Ippel. De opening van drie nieuwe Food Museums in de wereld toont volgens haar aan dat mensen meer dan ooit met voeding bezig zijn.

Ippel ziet vijf trends ontstaan.

1. Lokaal meets Globaal
Mensen willen lokale producten, maar ook de exotische smaken van ver. De oplossing van dat spanningsveld is de teelt van exotische producten in Nederland. Voorbeelden zijn Nederlandse zoete aardappels, exotische pepers uit Almere, een flatbread-bar in Amsterdam en Nederquinoa. Dat traject volgt de trend die de aardappel eeuwen geleden heeft gezet. Het oorspronkelijk Zuid-Amerikaanse knolgewas is een exoot die Nederlands is geworden. Volgens Ippel gaat dat met nog veel meer gewassen gebeuren. Als voorbeeld noemt ze Nederlandse vanille die nu volop in ontwikkeling zou zijn.

2. Artisanaal meets Hi-tech
Het goede van oude ambachtelijkheid gaat de combinatie aan met het goede uit de toekomst. Koffie is een mooi voorbeeld. We hebben nog steeds de ketel, filter en kop, maar er zijn ketels waarin het water op precies de juiste temperatuur wordt gebracht. De vormgeving zorgt voor een optimale verdeling van de koffie en voor een perfecte smaak. Bovendien is de tuit zo gevormd is dat het uitschenken precies op de goede manier gebeurt.
Sinds Silicon Valley de food industrie heeft ontdekt gaat het hard met dit soort ontwikkelingen. Er komen steeds meer gadgets op de markt zoals de allergenentester, de calorie-meter en de 3D printer die voeding voor verpleeghuizen kan printen. Op deze manier komen ambacht en techniek bij elkaar.

3. Ik meets Wij meets Wereld
Eten draait niet meer alleen om het individu. Naast gezond eten op individueel niveau (hoe leef ik gezond), is het sociale aspect ook belangrijk Het gaat niet alleen om nutriënten, maar ook om plezier. Daarnaast is er steeds meer aandacht voor wat goed is voor 'de wereld'. Duurzaamheidsinitiatieven schieten als paddenstoelen uit de grond. Dierlijke producten worden vervangen door plantaardige. Naast de weed-burger is er nu ook de weed-bagel. De Vegetarische Slager had in no time de benodigde 2,5 miljoen binnen om een fabriek in Breda te kunnen bouwen. Zeewier is in opkomst vanwege de negatieve footprint. We willen zelf en met elkaar van eten genieten en tegelijk ook zorgen voor de aarde.

4. East Street meets West Suite
Het oosterse streetfood verovert de westerse restaurants. We gebruiken condimenten om maaltijden een eigen handtekening mee te geven. De Aziatische markt verovert de wereld. Streetfood gaat in het westen van straat af en verovert de restaurants. Het Aziatische eten wordt als het ware in een sjiek jasje gestoken. Voorbeeld hiervan is de ‘Aziatische keuken met een internationale twist’ van Ron Blaauw. Ippel voorspelt door de toenemende interesse in Azië ook een opkomst van Indisch eten en van thee.

5. Dag meets Nacht
De 24-uurs economie zet door. Maaltijden gaan daardoor in elkaar overlopen. Ze worden uitwisselbaar, ontbijt is diner en diner is ontbijt. Ontbijtrestaurants serveren ‘late night breakfast’. Ook nieuwe producten als hartig ijs en yoghurt met groente kunnen de hele dag door gegeten worden.

Fotocredits: La Place trendsessie, Marjolein Streur
Dit artikel afdrukken