Via tv, social media, blogs van foodies en andere bronnen komen iedere dag honderden beelden van de mooiste en lekkerste maaltijden voorbij. “Eten speelt een steeds grotere rol in onze cultuur en wordt een manier om je identiteit uit te dragen”, schrijft journalist Emma Breheny in The Guardian.

Willen we dat het eten dat we maken goed is voor onze gezondheid, het milieu of ons Instagram-account?
Voedselverspilling
De beelden van 'digitale' maaltijden werken door in het 'offline' eetpatroon. Dit is niet zomaar goed nieuws voor het eetpatroon en de voedselverspilling. De houding die mensen hebben ten opzichte van voeding heeft een sterke invloed op hoeveel er weggegooid wordt. Door alle mooi gepresenteerde gerechten worden de eisen die consumenten stellen aan acceptabele voeding hoger, met als gevolg dat te kromme bonen en bobbelige citroenen niet meer goed verkopen. Ook worden door consumenten zelf ingrediënten weggegooid die nodig waren voor dat ene gerecht, maar waarvan ze verder niet meer goed weten wat ze ermee moeten.

Keuzes maken
Ondanks de grote toename van interesse in voeding, heeft het er toch niet toe geleid dat mensen voldoende groente en fruit eten. Door (ogenschijnlijk) tegenstrijdige adviezen is het lastig te bepalen wat wel en wat niet goed is. Breheny: “Dat een gezonde maaltijd simpelweg kan bestaan uit een omelet vol met restjes groente en binnen 10 minuten klaar is, zou je bijna vergeten. Veel van de nu zo sjieke gerechten, zijn ook gewoon gebaseerd op een eenvoudig recept”.

Volgens Breheny moeten we kiezen. Willen we dat het eten dat we maken goed is voor onze gezondheid, het milieu of ons Instagram-account? Nu voeding meer een cultureel product is dan iets wat essentieel is, zijn gezondheid en milieu de verliezers, vindt Breheny.
Dit artikel afdrukken