image
foto: Paul Op ten Berg

Zoals ik al eerder vermeldde is er een behoorlijke onvrede over het opleiden in horecaland.
Gisteren was het uur van de waarheid. Een discussie georganiseerd op verzoek van de mensen van de werkvloer samen met Staatssecretaris Mark Rutte en de diverse vertegenwoordigers uit de horeca. Er schort van alles aan het beroepsonderwijs, vinden de mensen uit de praktijk. Uit een onderzoek onder leermeesters blijkt dat de samenwerking tussen het bedrijfsleven en de vmbo-scholen en ROC’s ver onder de maat is.
‘Ongeveer de helft van de leerlingen kan te weinig en weet te weinig wanneer ze het leerbedrijf instappen’, zegt Thérèse Boer, presidente van het Gastvrijheidsgilde. ‘De vakmensen in het bedrijf krijgen te maken met de negatieve gevolgen.’
Boer uitte haar felle kritiek tijdens de ‘Keukenconferentie Beroepsonderwijs’ die gisteren in de Vakschool Wageningen werd gehouden. Het beroepsonderwijs krijgt een enorme draai om de oren.

Ruim de helft van de instromende leerlingen is onvoldoende voorbereid op het volgen van een BBL-opleiding. Dat geldt voor leerlingen in de keuken en in de bediening. Het takenboek waar leermeester en leerlingen mee moeten werken staat vol met ‘onzinnige opdrachten’ waar de bedrijven niet mee uit de voeten kunnen. Van een adequate ondersteuning en begeleiding van leermeesters en leerlingen vanuit de ROC’s is nauwelijks sprake, zeggen leermeesters.

Een speciale commissie moet oplossingen aandragen om de diepe kloof tussen beroepsonderwijs en horecabedrijfsleven te dichten. Binnen zes weken moet de commissie die onder leiding staat van Jan Teeuwen verslag uitbrengen aan staatssecretaris van Onderwijs Mark Rutte.

Voor zover bekend is het voor het eerst dat er een speciale commissie wordt geïnstalleerd die zich het lot aantrekt van het horecaberoepsonderwijs. De conferentie is een initiatief van staatssecretaris Rutte en het Koksgilde, het Gastvrijheidsgilde, Gilde van Nederlandse Meesterkoks en de Societé des Maîtres d’hôtel en Euro-Toques.


bron: zibb
Dit artikel afdrukken