Gisteren zei hier nog iemand, 'nee, bedankt' tegen fair trade. Toch groeit het. Zegt dat iets over fair trade of over de mensen die het kopen?
De wereldwijde afzet van fair trade-producten zit in de lift. Dat blijkt uit het Britse rapport 'The next step in the ethical consumer revolution.' Uit het rapport van het Britse onderzoeksbureau Datamonitor komt naar voren dat deze markt de laatste vijf jaar is gegroeid met meer dan 10 procent per jaar. Datamonitor onderzocht de fair trade-markt in Europa, de VS, Australie, Nieuw Zeeland en Japan. Transparant
'Deze ethische component wordt door consumenten meer en meer meegenomen in de aankoopbeslissing', aldus analist Nick Beevors. 'Consumenten kiezen voor merken die zich onderscheiden op gebied van transparantie (bijvoorbeeld wijze van productie, red.). 'Daarom zal de markt in de komende vijf jaar wederom double digit growth boeken.'In Europa is het Verenigd Koninkrijk de grootste markt voor fair trade met een omzet van bijna 524 miljoen euro per jaar. In Nederland is deze 42,5 miljoen euro per jaar.
Milieu
In het huishoudbudget neemt fair trade een marginale positie in. In de UK spendeert de Brit 8,5 pond per jaar aan fair trade-producten. In Nederland is dat slechts 2,6 euro. Geen wonder dat de markt nog groeit als kool. Het zijn overigens niet zozeer de arbeidsomstandigheden (veilig werk, fatsoenlijk loon etc) waardoor consumenten in toenemende mate overschakelen op fair trade. 'Consumenten maken het zich het meest druk over het milieu. Zij zijn zich meer bewust van de impact van hun actie's/koopgedrag op het milieu.'
bron: EVMI
Dit artikel afdrukken
De wereldwijde afzet van fair trade-producten zit in de lift. Dat blijkt uit het Britse rapport 'The next step in the ethical consumer revolution.' Uit het rapport van het Britse onderzoeksbureau Datamonitor komt naar voren dat deze markt de laatste vijf jaar is gegroeid met meer dan 10 procent per jaar. Datamonitor onderzocht de fair trade-markt in Europa, de VS, Australie, Nieuw Zeeland en Japan. Transparant
'Deze ethische component wordt door consumenten meer en meer meegenomen in de aankoopbeslissing', aldus analist Nick Beevors. 'Consumenten kiezen voor merken die zich onderscheiden op gebied van transparantie (bijvoorbeeld wijze van productie, red.). 'Daarom zal de markt in de komende vijf jaar wederom double digit growth boeken.'In Europa is het Verenigd Koninkrijk de grootste markt voor fair trade met een omzet van bijna 524 miljoen euro per jaar. In Nederland is deze 42,5 miljoen euro per jaar.
Milieu
In het huishoudbudget neemt fair trade een marginale positie in. In de UK spendeert de Brit 8,5 pond per jaar aan fair trade-producten. In Nederland is dat slechts 2,6 euro. Geen wonder dat de markt nog groeit als kool. Het zijn overigens niet zozeer de arbeidsomstandigheden (veilig werk, fatsoenlijk loon etc) waardoor consumenten in toenemende mate overschakelen op fair trade. 'Consumenten maken het zich het meest druk over het milieu. Zij zijn zich meer bewust van de impact van hun actie's/koopgedrag op het milieu.'
bron: EVMI
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Steven, een mooie conclusie. Maar is dat niet een beetje te kort door de bocht? De kapitaal krachtigen zijn een interressante doelgroep lijkt mij. Het kan toch niet zo zijn dat de arme boeren/ producenten alleen gesteunt worden door de armlastige consumenten?
Wanneer je weet dat in België huizen 25% te duur zijn, hier 1,5 miljoen mensen leven in een huishouden met een verhoogd risico op armoede - mede door de stijgende levensduurte - dan kijkt toch niemand op van dit soort kleine cijfers?
Goede mensen willen het wel anders, maar mogen en kunnen vaak niet meer besteden aan eerlijke en goede voeding.
Getuige het aantal mercedessen en bmw's die hier op de parking van de Aldi staan, moeten we het duidelijk niet hebben van de kapitaalkrachtigeren.
Zo is de cirkel (vandaag nog) rond.