imageGisteren zei hier nog iemand, 'nee, bedankt' tegen fair trade. Toch groeit het. Zegt dat iets over fair trade of over de mensen die het kopen?

De wereldwijde afzet van fair trade-producten zit in de lift. Dat blijkt uit het Britse rapport 'The next step in the ethical consumer revolution.' Uit het rapport van het Britse onderzoeksbureau Datamonitor komt naar voren dat deze markt de laatste vijf jaar is gegroeid met meer dan 10 procent per jaar. Datamonitor onderzocht de fair trade-markt in Europa, de VS, Australie, Nieuw Zeeland en Japan. Transparant
'Deze ethische component wordt door consumenten meer en meer meegenomen in de aankoopbeslissing', aldus analist Nick Beevors. 'Consumenten kiezen voor merken die zich onderscheiden op gebied van transparantie (bijvoorbeeld wijze van productie, red.). 'Daarom zal de markt in de komende vijf jaar wederom double digit growth boeken.'In Europa is het Verenigd Koninkrijk de grootste markt voor fair trade met een omzet van bijna 524 miljoen euro per jaar. In Nederland is deze 42,5 miljoen euro per jaar.

Milieu
In het huishoudbudget neemt fair trade een marginale positie in. In de UK spendeert de Brit 8,5 pond per jaar aan fair trade-producten. In Nederland is dat slechts 2,6 euro. Geen wonder dat de markt nog groeit als kool. Het zijn overigens niet zozeer de arbeidsomstandigheden (veilig werk, fatsoenlijk loon etc) waardoor consumenten in toenemende mate overschakelen op fair trade. 'Consumenten maken het zich het meest druk over het milieu. Zij zijn zich meer bewust van de impact van hun actie's/koopgedrag op het milieu.'


bron: EVMI
Dit artikel afdrukken