image

Deze mening verkondigt Kees Rippen, senior managing consultant van organisatieadviesbureau Berenschot, in de Levensmiddelenkrant van 17 maart jl.
Volgens hem is innovatie op termijn de belangrijkste oplossing voor de negatieve spiraal waarin fabrikanten terecht zijn gekomen. Maar supermarkten zijn steeds minder bereid die innovaties op te nemen, en het product wordt al snel meegnomen in de prijzenoorlog of als huismerk gekopieerd. Fabrikanten zijn daardoor niet in staat de investeringen terug te verdienen.

Opmerkelijk! Ik wil weleens eens zien hoe Unilever, Procter of Heineken in hun eentje een heel winkelaanbod met voldoende keuze aan het draaien kunnen krijgen!
Waarschijnlijk bedoelt Rippen dat de producenten onderling ook nog wat fusies moeten doorvoeren om daarna automatisch monopolist in zowel productie als distributie te zijn.

Ik wil wel geloven dat het zo met de terugverdientijd en marge wel goed gaat. Maar of dit nu een realistisch advies is ....
Volgens mij is het net zo iets als de uitgeknepen toeleveranciers van de autoindustrie aanbevelen dan maar zelf auto's te gaan maken. Schoenmaker, blijf bij je leest!

bron: foodhollland.nl
Dit artikel afdrukken