"Knetterende illegaliteit zorgt voor een orgie van corruptie en geweld". Met die woorden leidt NGO FERN een rapport in dat Europa in ernstige staat van beschuldiging stelt. De EU, met Nederland als doorvoerhaven voorop, zou in Zuid-Amerika, Azië en Afrika verantwoordelijk zijn voor illegale ontbossing voor eigen gewin en gebruik.
FERN is een NGO die in Brussel is gevestigd. De organisatie maakt zich druk over de belangen van de oerwouden voor mens en aarde. Het is FERN een doorn in het oog dat dat de ontbossingsfootprint van de EU tweemaal zo groot is als die van China en Japan samen. Naast legale landbouwproducten die gewonnen zijn als resultaat van ontbossing, zou Europa volgens de NGO jaarlijks voor €6 miljard aan illegaal verkregen landbouwproducten importeren en verhandelen.
'embodied deforestation'
Fern schrijft "eerdere studies die in opdracht van de EU werden uitgevoerd, hebben laten zien dat de EU de wereld voorgaat in de import van embodied deforestation (nuttige gewassen en de winning van grondstoffen waarvoor ontbossing nodig is) in de vorm van landbouw- en houtproducten. Dit rapport gaat een stap verder door te laten zien dat de EU ook een van de grootste importeurs is van producten die voortkomen uit illegale ontbossing."
Een kwart van de wereldhandel illegaal
Fern schat dat de EU in 2012 ter waarde van zes miljard euro aan soja, rundvlees, leer en palmolie - afkomstig uit of geteeld en gefokt op illegaal ontbost oerwoud - in omloop brengt. Het zou gaan om bijna een kwart van de totale wereldhandel. Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Italië en Frankrijk zijn de grootste verbruikers van deze illegaal verkregen grondstoffen. Gezamenlijk zouden de landen verantwoordelijk zijn voor tweederde van de inkoopwaarde voor de EU.
Nederlands koploperschap als illegale importeur moet blijken uit deze grafiek uit het FERN-rapport:
De buit beter verdelen
FERN is van mening dat de EU dringend positie moet kiezen tegen de import van grondstoffen die illegaal zijn verkregen.
De onderliggende vraag lijkt dan ook niet zozeer te liggen in de illegaliteit van het verkregen en verhandelde volume. Omdat het onderdeel is geworden van ons leven, gaat het erom te bepalen hoe de buit op aarde beter verdeeld kan worden op een zodanige manier dat die niet tot onaanvaardbare situaties leidt. Ontbossing ontdoet de aarde van zijn longen, zorgt voor problemen in waterlopen en woont de bodem uit. Daarnaast verdrijft het mensen uit hun voornamelijk autarkische levensstijl en noopt het hen tot werkeloosheid zonder toegang tot voedselbronnen. In de stad is voor hen dikwijls geen werk.
Fotocredits: FERN
Dit artikel afdrukken
'embodied deforestation'
Fern schrijft "eerdere studies die in opdracht van de EU werden uitgevoerd, hebben laten zien dat de EU de wereld voorgaat in de import van embodied deforestation (nuttige gewassen en de winning van grondstoffen waarvoor ontbossing nodig is) in de vorm van landbouw- en houtproducten. Dit rapport gaat een stap verder door te laten zien dat de EU ook een van de grootste importeurs is van producten die voortkomen uit illegale ontbossing."
Een kwart van de wereldhandel illegaal
Fern schat dat de EU in 2012 ter waarde van zes miljard euro aan soja, rundvlees, leer en palmolie - afkomstig uit of geteeld en gefokt op illegaal ontbost oerwoud - in omloop brengt. Het zou gaan om bijna een kwart van de totale wereldhandel. Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Italië en Frankrijk zijn de grootste verbruikers van deze illegaal verkregen grondstoffen. Gezamenlijk zouden de landen verantwoordelijk zijn voor tweederde van de inkoopwaarde voor de EU.
Nederlands koploperschap als illegale importeur moet blijken uit deze grafiek uit het FERN-rapport:
De buit beter verdelen
FERN is van mening dat de EU dringend positie moet kiezen tegen de import van grondstoffen die illegaal zijn verkregen.
De onderliggende vraag lijkt dan ook niet zozeer te liggen in de illegaliteitIndien ze zo omvangrijk zijn als FERN stelt, moet geconstateerd worden dat ze een zo omvangrijk onderdeel van de bovengrondse economie zijn geworden dat zoiets niet zomaar gaat. Het zou de belangen van burgers in de EU schaden.
De onderliggende vraag lijkt dan ook niet zozeer te liggen in de illegaliteit van het verkregen en verhandelde volume. Omdat het onderdeel is geworden van ons leven, gaat het erom te bepalen hoe de buit op aarde beter verdeeld kan worden op een zodanige manier dat die niet tot onaanvaardbare situaties leidt. Ontbossing ontdoet de aarde van zijn longen, zorgt voor problemen in waterlopen en woont de bodem uit. Daarnaast verdrijft het mensen uit hun voornamelijk autarkische levensstijl en noopt het hen tot werkeloosheid zonder toegang tot voedselbronnen. In de stad is voor hen dikwijls geen werk.
Fotocredits: FERN
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Woensdag bericht De Wereld van morgen dat meer dan 80% van de wereldwijde ontbossing plaats vindt op 11 locaties, waarvan 10 in de tropen. Dat meldt het Wereldnatuurfonds (WWF).
Grootste ontbosser: de landbouw, op zoek naar nieuw areaal voor palmolie en sojaplantages, en voor de veehouderij.
Lees Ragtime van Doctorov om een idee te krijgen van de toenmalige transport mogelijkheden rond 1900 in New York.
By the way Stratingh combineerde accu en elektromotor.
Jos, het idee is alles, de uitwerking van ondergeschikt belang.
Die nieuwe zeilboten uit Amsterdam, geweldig!
Dank voor de info over Stratingh Hendrik. Ik wist 't niet en doodverfde Robert Anderson als de uitvinder. Maarre, een Tesla vergelijken met dat driewielige karretje waar je amper op kon zitten (laat staan erin) is een beetje kort door de bocht hè, de accu bestond nog niet eens. Maar elektro ten behoeve van voertuigen bestaat inderdaad al veel langer. Rond WWII bouwden de Italianen en Zwitsers bijvoorbeeld massa's trolleybussen, "filobussen" genaamd. Kort voor de doorbraak van de Ottomotor hadden elektro aangedreven auto's zelfs een derde van de markt. Porsche maakte aan het begin van de vorige eeuw de eerste "hybride' auto op benzine en elektro, ook dat concept is dus al meer dan honderd jaar oud. Maar wat maakt dat uit? Stoom en zeilen worden ook alweer afgestoft. Dat ze in een bepaalde tijd economisch niet interessant waren, wil niet zeggen dat die technieken niet goed waren of niet bruikbaar zijn.
Vandaag precies 181 jaar geleden op 22 maart 1834 precies reed Sibrandus Stratingh een rondje met zijn elektrische auto door de stad Groningen. Op 3 november 1835 reed hij van Groningen naar de Punt, even verder en ik had hem voor de deur gehad.