Het zit er weer volarms bovenop tussen de grote distributieketens in België. Middelpunt van de storm is deze keer Colruyt. Colruyt zet al sinds juni op hun kastickets prijsvergelijkingen met de lokale Carrefour en Delhaize. Die vergelijkingen zijn ook terug te vinden op hun website.

"Colruyt beweert nationale merken, groenten, fruit, vlees en de goedkoopste producten van vergelijkbare kwaliteit te vergelijken. Dat klopt niet en dat hebben wij zelf - niet zonder moeite - moeten vaststellen", zegt Aldi-directeur Van de Wiele. Hij haalt een aantal voorbeelden aan. "Aldi verkoopt pannenkoeken bereid met echte melk voor 1,59 euro. Colruyt verkoopt identiek dezelfde onder het merk 'Marc Payot', maar dan voor 1,79 euro. Ze vergelijken echter onze pannenkoeken met hun 'Resto'-merk. Die kosten 1,47 euro, maar worden bereid met melkpoeder, wat ongeveer vier keer minder kost dan melk".

"We doen dat heel correct en vergelijken zeker geen appelen met peren", beweert Jean-Pierre Roelands, commercieel directeur van Colruyt. Aldi zegt echter bewijzen te hebben dat er voor een aantal producten vals wordt gespeeld.

Grappig toch, hoe de Aldi's en Lidls van deze wereld het nu plots op de kwaliteit gaan spelen. Anderhalf jaar of wat geleden hield de Koning Boudewijnstichting een rondetafel-conferentie: De consumenten en de distributie: partners in de beslissingen. Een interessante quote daaruit:

Een onderzoek dat wij hebben uitgevoerd, toont aan dat er mensen zijn die bijvoorbeeld zeggen dat ze altijd bij Aldi kopen. Een test met een blinddoek voor de smaak (zonder merkaanduiding) toonde aan dat deze mensen aan alle producten dezelfde score (van 1 tot 5) gaven. En wanneer het merk werd getoond, zeiden die mensen: "Geef mij maar het fruitsap van Aldi want dat is het goedkoopste."


Wat raden wij Aldi en Lidl aan? En wat moeten consumentenorganisaties met dit soort van vergelijkende reclame? Waar staan wij op Foodlog in dit debat, waar we toch vaak hameren op kwaliteit en eerlijke communicatie? Vele vragen, maar we hebben weer een heel weekend om iets ons hoofd over te breken.

bron: trends.be
Dit artikel afdrukken