Heeft iemand de Nederlandse cijfers?

In Amerika is de behoefte aan voedingsproducten voor onderweg, oftewel ‘eten uit het vuistje’ sterk groeiend. Marktonderzoeker Information Resources schat dat in 2007 1,2 miljard euro werd omgezet in deze markt in de Verenigde Staten. In de eerste helft van 2008 groeide de omzet van het belangrijkste segment, diepvriesproducten voor onderweg, met 7.8%.

Het is niet eenvoudig om de omvang van de markt in te schatten, omdat het gaat om een mix van koelverse, diepvries en niet-gekoelde producten. Marktonderzoeker Information Resources heeft 3 segmenten in de markt opgeteld: de ‘handheld frozen breakfast products’, ‘handheld frozen non-breakfast entrees’, en ‘handheld refrigerated non-breakfast Entrees’. In 2007 werd in de 3 segmenten samen bijna 1,2 miljard euro omgezet. De omzet door keten Wal-mart is niet meegenomen in deze omzet.

Handheld frozen non-breakfast entrees
Het segment handheld frozen non-breakfast entrees is duidelijk het belangrijkste segment, met 890 miljoen euro omzet in 2007. Daarna volgt het segment handheld frozen breakfast products met 215 miljoen euro. In de eerste helft van 2008 groeide de omzet in frozen non-breakfast entrees met 7.8%, terwijl de omzet in handheld frozen breakfast vrijwel gelijk bleef en die van handheld refrigerated non-breakfast entrees met bijna 5% daalde.Weinig toevoegingen
Consumenten willen weinig toevoegingen die op het etiket vermeld moeten worden, een gezonde uitstraling, en bovenal een goede smaak, stellen marktonderzoekers. Het liefst geschikt voor de magnetron en handzaam in porties verpakt. Amerikaanse fabrikanten kwamen afgelopen jaar met een reeks aan innovaties op dit gebied, met onder andere kleinere porties voor in de lunchbox of onderweg, kleine gevulde broodjes, pizza’s, ontbijtproducten, gevulde pannenkoeken en etnische voeding in meeneemverpakking. Een consument wil ook elke dag kunnen kiezen: een notenfabrikant komt met een Snacktrition box met 12 verschillende pakjes noten en gedroogd fruit met toegevoegde vezels en calcium.

Voeding onderweg beperkt de stress
Opvallend genoeg blijkt voeding uit het vuistje voor consumenten stress-reducerend te zijn. Waar gemaksvoeding vaak wordt gezien als eten voor gehaaste gestresste mensen, blijkt dat zij juist rust ontlenen aan gezonde voeding die direct beschikbaar is voor onderweg, concludeert men uit panelonderzoek.


bron: Institute of Food Technologists met dank aanfoodholland
Dit artikel afdrukken