image
algenparken in Indonesië

Nee, geen nieuwe, onfoodlogse rubriek.

De KLM wil gaan vliegen op algen. Ook al schijnt de olie er niet makkelijk uit te knijpen te zijn, KLM heeft alvast een exclusief contract gesloten met een Brabants bedrijf en wil op korte termijn bekijken of je erop vliegen kunt.

Hier en hier schreven we op foodlog.nl eerder over algen. Wonderlijke organismen die als Haarlemmerolie alle wereldproblemen schijnen te kunnen oplossen. Ze eten CO2 en geven mensen en dieren zulke bergen Omega-3 dat vette vis niet meer hoeft. Machines geven ze olie in de vorm van biologische benzine. Die is milieuvriendelijk zodat we eindelijk zonder schuldgevoel aan onze zesde weekend citytrip naar New York kunnen beginnen.

Algen zijn zo wonderlijk dat er overmorgen in Dronten een congres over wordt gehouden: waarheden en onwaarheden over algen.

We willen het nu wel eens weten: hoeveel algen zijn er nodig om om mens en machine te voeden?
Waar gaan we die kweken? Tussen de idylle van hierboven en een echte algeneconomie bestaat vast een grote kloof. Hoe ziet de intensieve algenkweek eruit? Weten we zeker dat die de CO2 van Marianne Thieme gaat vastleggen zodat andere landbouw ook weer mag?

Weten we ook al wat de consequenties zijn als we ze bijvoorbeeld in grote bakken middenin zeeën en oceanen gaan telen? Het zal behoorlijk donker worden daaronder, schatten we zo in.
Dit artikel afdrukken