Eten in de Nederlandse horecaDe consument heeft gemiddeld steeds minder vrije tijd en leeft meer volgens op zichzelf gerichte individuele leefstijlen. Doordat er ook meer tweeverdieners en 55-plussers bijkomen en mensen steeds mobieler worden, zijn eetpatronen veranderd. De Nederlandse consument eet meer buiten de deur. Dit blijkt uit het sectorrapport Eten in de Nederlandse horeca van het Bedrijfschap Horeca en Catering.

De consument zoekt naar maaltijdoplossingen die tijdwinst en gemak opleveren. De horeca speelt hierop in met specifieke concepten die profiteren van de toenemende buitenshuisconsumptie en de thuisconsumptie.

Het rapport van het Bedrijfschap Horeca en Cateringbrengt de belangrijkste ontwikkelingen en aandachtspunten binnen de sector eten in kaart, waarbij in het bijzonder aandacht wordt besteed aan de fastfood- en restaurantsector. De fastfoodsector telde in 2005 9.800 bedrijven waar 55.000 personen werkzaam zijn. De restaurantsector bedroeg 10.600 bedrijven met 120.000 werkenden.

Behoefte aan gemak
Mede ingegeven door het gebrek aan tijd staan mensen steeds minder lang in de keuken. Ongeveer 10 procent van de Nederlanders eet wekelijks buiten de deur en 15 procent laat wekelijks eten bezorgen. 30 Procent eet regelmatig kant-en-klaarmaaltijden De consument is bereid meer te betalen voor een product als hem dat vervolgens meer tijd oplevert. Bij alle eetmomenten zien we het gemakselement naar voren komen.

Aan de andere kant is er ook een tegengestelde trend zichtbaar: onthaasting, waarbij men het in de vrije tijd juist rustig aan wil doen. In de horecavoorzieningen zien we deze tweedeling terug. Aan de ene kant zijn er de snelle zelfbedieningsrestaurants en automaten en aan de andere kant zijn er gelegenheden waar men rustig en uitgebreid à la carte kan eten.

Fastfoodsector
Binnen de fastfoodsector valt vooral de sterke daling van het aantal cafetaria’s in de afgelopen vijf jaar op: van 5.670 in 1995 naar 5.124. De verwachting is dat dit aantal verder zal dalen naar circa 4.800 bedrijven. Daarentegen zullen de lunchrooms in aantal fors groeien, van 1.216 in 1995 naar ruim 2.000 in 2005 naar 2.350 in 2010. De gemiddelde omzet van een cafetaria ligt tussen 130.000 en 140.000 euro. De omzet van een fastfoodrestaurant rond twee miljoen euro. Een lunchroom komt uit op 200.000 euro.

De verwachting is dat de omzet in de fastfoodsector zal stijgen tot ruim 2,7 miljard euro. In 2006 wordt een groei verwacht van 2 procent, in de jaren daarna van 3,9 procent per jaar.

Restaurantsector
In restaurants valt de opkomst van de buitenlandse keuken op. Nederlanders gaan steeds meer naar ‘exotische’ restaurants. Dit komt onder andere door de toename van het aantal buitenlandse vakanties, de steeds kleurrijker wordende Nederlandse samenleving en de globalisering in het algemeen. Ook de komende jaren zullen met name de Oriëntaalse en Mediterrane keuken populair blijven.

De omzet van een gemiddeld restaurant ligt tussen 250.000 euro en 350.000 euro. De verwachting is dat de omzet in de restaurantsector in de periode van 2006 tot 2010 zal stijgen tot 4,4 miljard euro. In 2006 zal de groei ongeveer 2 procent bedragen, in de jaren daarna 4,3 procent per jaar.

Bron:
Eten in de Nederlandse horeca
Dit artikel afdrukken